Ruszył konkurs dla młodych przedsiębiorstw, towarzyszący Europejskiemu Kongresowi Gospodarczemu. Twórcy najciekawszych rozwiązań powalczą o miejsce w finałowej osiemnastce, która zostanie ogłoszona podczas EKG w Katowicach, zaplanowanym na 20 – 22 września. Firmy, które chcą wziąć udział w Sart-up Challenge muszą mieć innowacyjny produkt, technologię, model biznesowy lub proces i działać na rynku nie dłużej niż 5 lat. Organizator, Grupa PTWP, przyjmuje zgłoszenia do 20 lipca w serwisie Kongresu.
Kategorie konkursowe
Startupy będą rywalizowały w sześciu kategoriach. Obszar New Industry obejmuje: przemysł 4.0, robotykę, automatyzację, systemy produkcji, nowe materiały i przemysł kosmiczny. Z kolei ochrona środowiska, ekologiczne uprawy czy smart energy to zagadnienia z dziedziny Environement. W kategorii Tradition & Modernity mogą wystartować firmy z innowacjami w przemyśle tradycyjnym – energetyce, telekomunikacji, transporcie i budownictwie, a o zwycięstwo w zakresie Health & Biotechnology powalczą przedsiębiorstwa zajmujące się m.in. medycyną, technologiami medycznymi i biotechnologią. O miano najlepszych w Business Processes będą konkurowały organizacje wyspecjalizowane w zarządzaniu, analityce, ICT, cyberbezpieczeństwie, natomiast w Client & Lifestyle zmierzą się eksperci gamingu, doświadczenia użytkownika, handlu elektronicznego oraz nowych technologii stosowanych w sektorze finansów i edukacji.
Ubiegłoroczna edycja
W zeszłym roku w konkursie wzięło udział blisko 250 startupów, m.in. z Czech, Estonii, Francji, Islandii, Luksemburga, Wielkiej Brytanii, Węgier oraz USA. W kategorii New Industry zwyciężyła Progresja Space, opracowująca własne produkty na rynku małych satelitów. Spośród firm zajmujących się zagadnieniami środowiskowymi został NataLab – autor instalacji do zgazowania organicznych odpadów niebezpiecznych. Z kolei w obszarze Tradition & Modernity najlepiej oceniono startup KPMP, który przygotował belkę oporowo-najazdową dla budownictwa drogowego.
Polskie startupy w 2020 roku
Jak wynika z raportu pt. „Polskie Startupy 2020. Covid Edition” przygotowanego przez fundację Startup Poland, wybuch pandemii koronawirusa nie wpłynął negatywnie na młode przedsiębiorstwa w Polsce. W zeszłym roku 38% startupów zarobiło więcej niż przed rokiem, z czego 6% uznało, że ich przychody były „o wiele większe”. 34% ankietowanych deklaruje, że sytuacja spowodowana COVID-19 wpłynęła pozytywnie na ich działalność, zaś 27% przekonuje, że nie miała żadnego wpływu.