O współpracy startupów z dużymi firmami i MŚP

  • Młode przedsiębiorstwa są niezbędne dla rozwoju ekosystemu nowoczesnego przemysłu.
  • Huby Innowacji Cyfrowych powinny być łącznikiem pomiędzy dostawcami i odbiorcami rozwiązań.
  • Polski rynek wewnętrzny jest na tyle duży, że spółki nie od razu są nastawione na globalne działania.
  • Podsumowujemy spotkanie towarzyszące premierze „Radaru Innowacji Przemysłu 4.0”, którego jesteśmy partnerem.
mężczyźni wpatrujący się w szybę, jeden rysuje na niej schemat

Jeszcze kilka lat temu zastanawialiśmy się, czy duże firmy mają współpracować z małymi, jednak dziś punkt ciężkości przesunął się na pytanie o to, jak mają kooperować – zaznaczał Tomasz Snażyk, prezes Fundacji Startup Poland. Jak dodał, bez udziału dużych i małych organizacji niemożliwy jest rozwój ekosystemu przemysłu, co pokazały m.in. firmy działające w stowarzyszeniu przedsiębiorców „Dolina Lotnicza”. Zdaniem prelegenta, coraz częściej mniejsze podmioty będą wyłaniały się z większych, bo pracownicy zdecydują się na otwarcie własnych działalności.

Rynek startupów to małe i średnie przedsiębiorstwa

Anna Pająk, koordynator Zespołu ds. Krajowej Sieci EDIH w Platformie Przemysłu Przyszłości przypominała, że w kontekście współpracy ze startupami, kluczowe są MŚP, a nie tylko duże spółki. W rozmowie podkreślała, że nowo opublikowany „Radar Innowacji Przemysłu 4.0” może spowodować zwrot w kierunku strony podażowej transformacji cyfrowej i budowania partnerstw zajmujących się elastycznym wdrażaniem technologii, adekwatnym do potrzeb konkretnej organizacji. Łącznikiem pomiędzy obiema stronami powinny być Huby Innowacji Cyfrowych.

(A. Pająk – fot. PPP)

Rozmiar rynku wewnętrznego a działalność młodych spółek

Polska jest za dużym rynkiem dla startupów – mówił Bartosz Józefowski, Dyrektor ds. Przemysłu 4.0 w Krakowskim Parku Technologicznym, i tłumaczył, że wielkość naszego rynku wewnętrznego nie motywuje młodych firm do wychodzenia za granicę. Zgodziła się z tym Anna Łomża z Biura Radcy Handlowego Ambasady Finlandii w Warszawie – specjalistka podała przykład rynku fińskiego, którego nastawienie na eksport i niewielki rozmiar powodują, że młode firmy od początku skupiają się na globalnej, a nie lokalnej aktywności. Według prelegentki, „Rada Innowacji Przemysłu 4.0” może być sposobem na wsparcie młodych polskich spółek w działaniach za granicą.

(B. Józefowski – fot. PPP)

„Radar Innowacji Przemysłu 4.0”

Spotkanie zostało zorganizowane w związku z premierą publikacji zawierającej opis 75 polskich i 10 fińskich spółek z rozwiązaniami dla przemysłu. Autorzy raportu przypisali młodym przedsiębiorstwom zarówno obszar działalności, np. BHP, budownictwo, logistyka i magazynowanie, produkcja, jak i technologie – m.in. drony, modelowanie informacji o budynkach, druk 3D i roboty. Partnerem wydawnictwa są: fińska organizacja rządowa Business Finland i Platforma Przemysłu Przyszłości. Publikację możecie Państwo pobrać z naszej Biblioteki 4.0.