Program akceleracyjny Orlen Skylight jest mostem biznesowym i technologicznym pomiędzy PKN a startupami z całego świata – podkreślał Łukasz Kopeć, kierownik Działu Innowacji i Akceleracji w PKN Orlen. Jak dodał, od zwykłej kooperacji z przedsiębiorstwami, program różni się szybką i jasną ścieżką współpracy, którą rozpoczyna wypełnienie formularza. Zgłoszenia przejdą selekcję, a autorzy najciekawszych projektów podpiszą umowę pilotażową. Na wynagrodzenia dla młodych firm koncern planuje przeznaczyć 3 miliony złotych.
Tematyka przedsięwzięć
Koncern przygotował 22 wyzwania z dziedziny zielonej transformacji, efektywnej energetyki, stacji przyszłości, a także przemysłu 4.0, który jest najważniejszym obszarem dla spółki:
– Najistotniejszą kwestią będą technologie związane z przemysłem 4.0. Chcemy się digitalizować, a także automatyzować i autonomizować nasze procesy produkcyjne, logistyczne i sprzedażowe – podkreślał Kopeć. – Widzimy duży potencjał rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję, niesamowitą wartość zaawansowanej predykcji oraz systemów opartych o big data.
Kryteria wyboru startupów
Warunki, jakie trzeba spełnić, żeby wziąć udział w programie akceleracyjnym, przybliżył Marcin Drygas:
– Szukamy spółek, które prowadzą działalność komercyjną nie dłużej niż 6 lat, ale w przypadku bardzo interesujących rozwiązać dopuszczamy możliwość kooperacji z firmami działającymi maksymalnie 10 lat. Szukamy rozwiązań, które można szybko przetestować i wdrożyć, stąd muszą być co najmniej na 5 poziomie gotowości technologicznej. Muszą charakteryzować się innowacyjnością i odpowiadać na potrzeby biznesowe. Poza tym zależy nam na technologiach, które możemy wyskalować dzięki naszej infrastrukturze i których wdrożenie nie wymaga dużych nakładów – wyliczał ekspert Działu Innowacji i Akceleracji PKN Orlen.
R&D w Orlenie
Projekty B+R prowadzone przez koncern przypomniała Patrycja Panasiuk, zastępca dyrektora Obszaru Strategii i Innowacji oraz Relacji Inwestorskich:
– Dążymy do ciągłej rozbudowy naszego systemu badań, rozwoju i innowacji, zgodnie ze strategią w ciągu dekady chcemy przeznaczyć 3 miliardy na przedsięwzięcia B+R+I. Współpracujemy ze startupami, jednostkami naukowo-badawczymi, a wspólnie z Energą na pomorzu Ventrum badawcze Faradaya, w czeskim Unipetrolu działa UniCRE, a w maju uruchomiliśmy innowacyjne centrum w głównej siedzibie w Płocku.
Prelegentka dodała, że co 3 innowacyjne przedsięwzięcie wdrażane w PKN jest przygotowywane przez młode przedsiębiorstwa.
Jakie przeszkody zauważają młodzi przedsiębiorcy?
Prezes startupu Symmetrical, Piotr Smoleń, przyznał, że do podnoszenia przewagi konkurencyjnej młodych potrzeba zniesienia ograniczeń administracyjnych i budowania relacji umożliwiającej uzyskanie pierwszych referencji, bo, zdaniem Smolenia, za firmami technologicznymi zwykle stoi duży klient, który im zaufał i pomógł się przebić na rynku. Z kolei Konrad Kostrzewa, CEO firmy Veturai zwrócił uwagę na problem z asymetrią informacyjną polegającą na tym, że startupy, którym łatwo rozwiązać dany problem biznesowy, mają często za mało informacji o potrzebach organizacji.