Na Przemysł 4.0 składa się wiele technologii i urządzeń – sprawdziliśmy, które budziły największe zainteresowanie internautów w Polsce. W 2019 najchętniej szukano informacji o dronach, blockchainie i wirtualnej rzeczywistości. Bezzałogowce zanotowały w wyszukiwarce Google’a ponad 30 tys. zapytań miesięcznie, szczególnie często użytkownicy sieci interesowali się nimi w ostatnich miesiącach roku, ale też w maju i sierpniu. W naszym serwisie też poświęciliśmy im sporo uwagi, pisząc o zastosowaniach związanych z monitoringiem zakładu PKN Orlen w Płocku, a także Portu Gdynia. Wspominaliśmy również o VoloDrone’ie, czyli transportowym latającym statku o ładowności 200 kg, który z powodzeniem może być wykorzystywany w przemyśle i budownictwie.
Danych o łańcuchu blokowym w 2019 poszukiwano niemal 400 tys. razy. W PPP pisaliśmy o nim m.in. w artykule „Blockchain w biznesie może stać się tak powszechny jak maile”, w którym Jacek Tomczyk opisywał, w jaki sposób można wykorzystać tę technologię w przedsiębiorstwie. Akcentowaliśmy też, że coraz częściej sięga po nią branża energetyczna. Blockchain był jednym z zagadnień poruszanych w czasie organizowanych przez nas szkoleń na temat Przemysłu 4.0, podobnie jak wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, cieszące się niemal takim samym zainteresowaniem (przykładem wykorzystania AR w produkcji jest Magic Leap 1, czyli zestaw do projektowania produktów).
22 tysiące osób każdego miesiąca chciało znaleźć informacje o robotach. Maszyny przemysłowe były przedmiotem dodatkowego tysiąca zapytań, choć w tym przypadku widać sezonowość, bo chętniej rozwiązań przemysłowych szukano w ostatnim kwartale. W Platformie Przemysłu Przyszłości, pisaliśmy o wykorzystaniu tych maszyn w Polsce, a także o ciekawych modelach, które, tak jak cobot UR5, działają w zakładach produkcyjnych w Polsce.
Sam Przemysł 4.0 i czwarta rewolucja przemysłowa były wyszukiwane niemal 25 tysięcy razy. Internauci szukali definicji P4.0 oraz tego jakie technologie stoją za najnowszymi zmianami w produkcji. Według trendów Google’a, największe zainteresowanie pojawiło się na początku 2019 i choć potem nieco osłabło, dotąd nie osiągnęło skrajnie niskich wartości, co zdarzało się w roku poprzednim. W artykule Jarosława Smulskiego przybliżaliśmy customer experience, czyli doświadczenie klientów, które napędza cyfrową transformację w przedsiębiorstwach. Natomiast o P4.0 w japońskim wydaniu pisał dr Tomasz Olejniczak przybliżający rozwiązania oparte o kaizen, czyli ciągłe doskonalenie procesów.
W internecie szukano też sztucznej inteligencji, która pomaga firmom operować na dużych zbiorach danych i optymalizować produkcję. Zapytania związane z algorytmami AI pojawiły się w wyszukiwarce kilkanaście tysięcy razy w każdym miesiącu. 6,6 tys. wyszukań zebrały big data i sieć nowej generacji, o której pisaliśmy w artykule dotyczącym tego, kto naprawdę czeka na 5G. Sprzętem przyciągającym uwagę niemal 4 tys. internautów miesięcznie okazały się egzoszkielety, w produkcji wykorzystywane dla zwiększenia fizycznych możliwości pracowników. Ważnym zagadnieniem, z liczbą zapytań porównywalną do P4.0, było cyberbezpieczeństwo, którym zajmowaliśmy się m.in. w use case “Bezpieczeństwo informatyczne (w przemyśle)”.
Udanego Sylwestra i Szczęśliwego Nowego Roku!