rfid w fabryce samochodów

Znaczniki RFID w całym procesie produkcyjnym w fabryce samochodów

  • Znaczniki umieszczane na autach, powstających w niemieckim koncernie, są montowane w ramach pierwszego etapu wytwarzania.
  • Dzięki tagom można w czasie rzeczywistym sprawdzać podstawowe dane o konfiguracji pojazdów.
  • System jest testowany w zakładzie w Neckarsulm koło Stuttgartu.

Fabryka Volkswagen wykorzystuje technologię RFID (Radio-Frequency Identification) do rozpoznawania pojazdów w całym procesie wytwórczym. Inżynierowie zakładu testują system podczas produkcji elektrycznego samochodu Audi e-tron GT. Tag RFID z chipem i anteną jest montowany w tylnej części karoserii w pierwszej fazie produkcji, czyli w warsztacie blacharskim. Znacznik pozostaje na nadwoziu, kiedy auto przechodzi przez lakiernię i linię montażową. Wcześniej umieszczanie tagów na częściach metalowych było problematyczne ze względu na zakłócenia komunikacji z czytnikiem, w konsekwencji wykorzystywano podkładkę oddzielającą tag od elementu. Audi ulepszyło technologię i rozwiązało problem, używając nadwozia jak „anteny”.

RFID ułatwia sprawdzanie konfiguracji samochodów

Chip przechowuje numer identyfikacyjny, dzięki czemu z pomocą czytników w zakładzie można w każdej chwili pobrać kluczowe informacje o samochodzie, takie jak wygląd nadwozia, kolor lakieru, rodzaj napędu czy wyposażenie konkretnego modelu. Tagi RFID pomagają utrzymać zgodność konfiguracji pojazdu z zamówieniem. Wcześniej w tym celu wykorzystywano różne technologie, a w niektórych przypadkach sięgano po dokumentację papierową. Jak podkreśla odpowiedzialny za projekt, Christian Schmidt, znaczniki są wystarczające do przekazywania wszystkich danych cyfrowo i w czasie rzeczywistym. Po pilotażu w Neckarsulm, system zostanie wdrożony w kolejnych zakładach koncernu. W tej samej fabryce RFID stosuje się też do lokalizowania pojazdów za pomocą dronów, co umożliwia precyzyjne realizowanie zamówień i eliminuje błędy związane z dostarczaniem aut w nieodpowiednie miejsca.

Zastosowania systemu zdalnej identyfikacji radiowej

W naszym kraju RFID, w ramach projektu „Automatyczna identyfikacja przesyłek”, wprowadziła w swoich sortowniach Poczta Polska. Technologia jest obecnie w testach, a jej wdrożenie na szerszą skalę, również w placówkach pocztowych, zaplanowano na trzeci kwartał roku. W przeciwieństwie do używanych dotychczas kodów kreskowych tagi ułatwiają identyfikację przesyłek z odległości kilku metrów, co przyśpiesza proces doręczania listów i paczek. Gliwickie przedsiębiorstwo RFID Polska, jak pisaliśmy, opracowało system do zarządzania danymi zbieranymi przez czytniki tagów. Oprogramowania można używać np. w przemyśle do kontrolowania przepływu wyrobów na liniach czy do sprawdzania, które etapy spowalniają procesy. Według danych firmy badawczej Mordor Intelligence, wartość rynku technologii RFID w 2020 roku wyniosła 890 milionów dolarów. Prognozy na 2026 mówią, że ta kwota wzrośnie do 3,94 miliarda, natomiast skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) w ciągu najbliższych 6 lat wyniesie 28%.