Małe i średnie przedsiębiorstwa w tym roku będą częściej automatyzowały żmudne i cykliczne prace biurowe. Wykorzystają do tego oprogramowanie umożliwiające m.in. przenoszenie danych do tabel czy segregowanie informacji. Mariusz Gołębiewski z Abile podkreśla, że w najbliższych miesiącach należy spodziewać się wzrostu liczby wdrożeń software’u usprawniającego pracę w biurach nawet o 30 proc. – w porównaniu z 2019 rokiem.
Moda na Robotic Process Automation
Pracodawcy z kolei będą chętniej sięgać po Zrobotyzowaną Automatyzację Procesów ze względu na brak osób, które mogłyby wykonywać zadania powierzane programom. Skąd takie zjawisko?
– Luka demograficzna szybko się pogłębia – tłumaczy Gołębiewski. – Każdego roku na emeryturę przechodzi ok. 700 tys. Polaków, a w ich miejsce pojawia się zaledwie 400 tys. młodych pracowników. Deficyt kadrowy staramy się łatać dzięki osobom z Ukrainy, które aktualnie stanowią około 6% zatrudnionych nad Wisłą. Jednak w tym roku o ich usługi będzie ciężej, ponieważ Czechy i Niemcy zliberalizowały przepisy migracyjne. Rynek pracy kurczy się, a przedsiębiorcy muszą coraz więcej płacić w ramach kosztów zatrudnienia.
Wiceprezes Abile dodaje jeszcze, że powyższe okoliczności oraz wzrost przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia wymuszą rozwój automatyzacji działań w przedsiębiorstwach.
Światowe prognozy
Według Gartnera, trend w Polsce pokrywa się ze światowym. Wartość globalnego rynku automatyzacji procesów biznesowych w ubiegłym roku wyniosła 870 mln dolarów (ok. 3,3 mld złotych), a w 2022 powinna osiągnąć 2,4 mld dolarów (ok. 9,2 mld złotych). Jeśli porównamy dane z przewidywaniami z początku ubiegłego roku, wzrost jest szybszy niż wtedy przewidywali analitycy. Gartner spodziewał się, że kwota 2,4 mld dolarów zostanie osiągnięta dopiero w 2024.
Agencje pracy robotów
Przyśpieszenie powtarzalnych zadań biurowych proponują też tzw. agencje pracy robotów, wśród nich jest polska firma Antal. Programy, które przygotowuje przedsiębiorstwo, potrafią wykonywać prace administracyjne i robią to w podobnym modelu jak ludzie – przez określony czas lub na akord, aż wykonają konkretne zlecenie.