Według prognozy, europejskiej firmy w tym roku zainwestują w automatyzację od 2,4 do 3,3 miliarda euro, żeby zwiększyć wydajność. Przyśpieszająca technizacja zagraża 1/4 miejsc pracy w badanych krajach. Analitycy zaznaczają, że we Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii do 2040 roku ubędzie 12 milionów obecnych etatów. Równocześnie pojawią się nowe, m.in. w sektorze informatycznym. Dodatkowo wprowadzanie rozwiązań korzystnych dla klimatu spowoduje konieczność zatrudnienia około 9 milionów osób. Ekspert Forrestera, Michael O’Grady, podkreśla, że do szerokiego zastosowania AI i robotyzacji, tj. technologii napędzających automatyzację, jeszcze daleka droga – w ubiegłym roku algorytmy sztucznej inteligencji wykorzystywało 7% przedsiębiorstw z co najmniej 10 pracownikami. Z kolei mniej niż 3% używało big data i uczenia maszynowego.
Czynniki kształtujące rynki pracy
Pandemia SARS-CoV-2, spadek liczby ludności w wieku produkcyjnym i udział czynności rutynowych w wykonywanych zawodach to trzy główne czynniki zmian na rynku pracy. O’Grady wyjaśnia, że z COVID-19 wiąże się utrata produktywności, którą firmy chcą zniwelować poprzez automatyzację procesów manualnych i wprowadzanie usprawnień w pracy zdalnej. W przeanalizowanych gospodarkach liczba ludności w wieku produkcyjnym zmniejszy się o 20 milionów osób. Zgodnie z szacunkami, we Włoszech i Hiszpanii w 2040 roku będzie o około 18% pracowników mniej niż w 2021. Trzeci powód przekształceń wynika z tego, że ponad 1/3 aktualnych miejsc pracy wiąże się z wykonywaniem powtarzalnych czynności, które można zrobotyzować lub scyfryzować.
„Future of Jobs 2020”
Światowe Forum Ekonomiczne w raporcie „Future of Jobs 2020” opublikowanym pod koniec 2020 roku, zaprezentowało wyniki prognozy dotyczącej 26 gospodarek (w tym polskiej). Zgodnie z nimi, w ciągu 5 lat maszyny przejmą 85 milionów miejsc pracy, ale pojawi się 97 milionów nowych, lepiej dopasowanych do warunków współpracy ludzi, robotów i algorytmów. Wzrośnie m.in. popyt na analityków big data, specjalistów AI, marketingu cyfrowego i automatyzacji działań. Polscy przedsiębiorcy, poza ekspertami w dziedzinie algorytmów i dużych zbiorów danych, szukają znawców internetu rzeczy.