Railway electrification system sunny day. Idyllic green grass and blue sky view.

W 2024 roku na regionalne trasy w Polsce wyjadą wodorowe pociągi

  • Alstom i PKN Orlen zawarły porozumienie dotyczące budowy bezemisyjnej infrastruktury kolejowej.
  • Polski Koncern Energetyczny przygotuje system tankowania, natomiast pojazdy dostarczy francuska firma.
  • Obydwaj partnerzy działają w ramach klastra – Mazowieckiej Doliny Wodorowej.

Firmy będą współdziałały przy postępowaniach ogłaszanych przez operatorów publicznego transportu kolejowego. Alstom wyprodukuje pociągi z wodorowymi ogniwami paliwowymi, a dystrybucją, magazynowaniem i dostawami paliwa zajmie się Polski Koncern Naftowy. Spółki przewidują, że pierwsze maszyny zasilane wodorem będą poruszały się po trasach regionalnych za dwa lata. Jak podkreśla Józef Węgrecki, członek Zarządu ds. operacyjnych w PKN Orlen, kooperacja ułatwi wdrażanie pilotażowych projektów dotyczących wykorzystywania tego surowca. Konstruowanie pociągów i lokomotyw zasilanych wodorem jest jednym z celów „Polskiej Strategii Wodorowej”, wyznaczonych na 2025 rok. Autorzy dokumentu planują, że 5 lat później spalinowe pociągi i lokomotywy będą częściowo zastępowane bezemisyjnymi.

Doświadczenia obu firm

Alstom w 2018 roku oddał do użytku Coradia iLint, czyli pociąg pasażerski zasilany wodorem. Pojazd w Polsce został zaprezentowany w ubiegłym roku, na torze testowym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Maszyna powstała w zakładzie w niemieckim Salzgitter, a poszycie wyprodukowano w chorzowskiej fabryce przedsiębiorstwa. Maksymalna prędkość pociągu to 140 km/h, na jednym ładowaniu i z 300 pasażerami może przejechać około 1000 kilometrów. Model jest przystosowany do niezelektryfikowanych linii kolejowych, gdzie może zastąpić pojazdy spalinowe. Natomiast PKN Orlen do końca dekady przeznaczy ponad 7 miliardów złotych m.in. na otwarcie 10 hubów wodorowych i budowę 100 stacji tankowania. Pierwszy hub w 2021 roku powstał w Trzebini, gdzie obecnie wytwarza się szary wodór (produkowany z gazu ziemnego). Kolejne centrum spółka planuje otworzyć we Włocławku. Zarówno PKN Orlen, jak i Alstom Konstal są zaangażowane w działalność opisywanej przez nas na PrzemyslPrzyszlosci.gov.pl Mazowieckiej Doliny Wodorowej.

Wodorowe projekty w Polsce

W Kamieniu Śląskim trwa pilotaż zasilania w prąd i ciepło budynków Instytutu Naukowo-Badawczego Sebastineum Silesiacum. Tauron testuje instalację wytwarzającą wodór z wody doprowadzonej do elektrolizera – urządzenia wykorzystującego prąd do rozkładu wody na wodór i tlen. Surowiec jest następnie przechowywany w zbiornikach o pojemności 360 Nm3 (normalnych metrów sześciennych), a podczas większego zapotrzebowania na energię trafia do ogniwa PEM, gdzie wodór łączy się z tlenem. Produktami ich reakcji są prąd, ciepło i woda. Według prognoz, instalacja w ciągu roku wytworzy około 2000 MWh energii elektrycznej. Badacze Akademii Górniczo-Hutniczej opracowali metodę przetwarzania odpadów na stal, technologia korzysta z wodoru, zamiast paliw kopalnych. Z kolei w Koninie powstaje stacja tankowania bezemisyjnego paliwa, przeznaczona dla wodorowego autobusu Solaris Urbino 12 Hydrogen.