Przejdź do treści

Mireo Plus H i Hopium Machina – pociąg i samochód na wodór


  • Siemens pokazał w fabryce w Krefeld pociąg napędzany wodorem.
  • Hopium pracuje natomiast nad samochodem korzystającym z tego paliwa.
  • Z Polski na ulice nie tylko polskich miast wyjeżdżają autobusy dostarczane przez spółkę Solaris z Bolechowa.
  • Równocześnie w naszym kraju powstają Doliny i Klastry skupiające się na rozwoju technologii związanych z wodorem.

Deutsche Bahn i Siemens Mobility pokazały nowy pociąg zasilany wodorem i naczepę do magazynowania paliwa. Mireo Plus H dysponuje 1,7 MW mocy trakcyjnej, rozpędza się do 160 km/h, a jego zasięg wynosi 800-1000 km. Pociągi tego typu mają zastąpić spalinowe w miejskim i regionalnym transporcie oraz sprzyjać ograniczaniu emisji dwutlenku węgla. Mireo Plus H rozpocznie testy w Badenii-Wirtembergii w przyszłym roku. Do regularnych kursów pociąg wodorowy wejdzie w 2024 roku, kursując między Tybingą, Horb i Pforzheim. Projekt jest częścią inicjatywy H2goesRail finansowanej przez Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu w ramach Krajowego Programu Innowacji Technologii Wodorowych Ogniw Paliwowych.

500 koni w wodorowym Hopium Machina

Równocześnie we Francji powstaje samochód napędzany wodorem. Hopium Machina zostanie zaprojektowany we współpracy z Dassault Systemes, które udostępni producentowi platformę 3DEXPERIENCE. Chmurowe narzędzie, opisywane przez nas na PrzemyslPrzyszlosci.gov.pl w 2020 roku, pozwala Hopium używać kilku pakietów oprogramowania do m.in. inżynierii i symulacji. Dzięki platformie Dassault specjaliści rozwijają elektronikę pokładową i optymalizują magazynowanie wodoru. Stworzenie pierwszego prototypu auta zajęło 8 miesięcy. Hopium Machina ma trafić na rynek w 2025 roku, silnik samochodu będzie dysponował mocą 500 koni mechanicznych oraz osiągał prędkość 230 km/h.

Polskie autobusy, Doliny i Klastry Wodorowe

W Polsce są produkowane i sprzedawane także na rynek światowy autobusy wodorowe. Firma Solaris dostarcza modele Urbino 12 hydrogen rodzimym miastom oraz partnerom w Niemczech, Austrii, Holandii, Włoszech i Szwecji. Polski rząd przyjął z kolei „Strategię wodorową do 2030 roku z perspektywą do 2040”, która, podobnie jak w innych krajach, ma związek z obniżaniem emisji CO2 i Europejskim Zielonym Ładem. Do połowy XXI wieku Europa ma osiągnąć tzw. neutralność klimatyczną. Na podstawie rządowej Strategii są zakładane Doliny Wodorowe (Mazowiecka, Dolnośląska, Podkarpacka i Śląsko-Małopolska) oraz Klastry (Świętokrzyski i Pomorski). Rolą tych organizacji jest wspieranie rozwoju technologii wodorowych, produkcji i magazynowania paliwa, tworzenie prawa, dekarbonizacja przemysłu, jak również poprawianie konkurencyjności gospodarki i regionów sąsiadujących z Dolinami. Za wspomniane działania odpowiada Agencja Rozwoju Przemysłu, stawiając sobie za cel stworzenie silnej gospodarki wodorowej w Polsce. Już dziś nasz kraj jest 3 w UE i 5 na świecie producentem tego paliwa.

2 numer magazynu Przemysł Przyszłości poświęciliśmy Europejskiemu Zielonemu Ładowi, otwiera go artykuł Jakuba Wiecha pt. „Wodorowa gorączka”. E-wydanie można pobrać z podstrony kwartalnika.


Zyskasz dostęp do rzetelnej wiedzy i aktualnych informacji o wydarzeniach oraz szkoleniach z zakresu transformacji cyfrowej. Zapisz się:

Zgadzam się na