Prace nad zieloną stalą trwają w Krakowie

  • Naukowcy przygotowali metodę produkcji stali bez paliw kopalnych.
  • Swoje badania będą prowadzili w krakowskim Parku Naukowo-Technologicznym „Branice”.
  • Obecnie naukowcy starają się o ochornę patentową technologii.

W krakowskim Parku Naukowo-Technologicznym „Branice” powstanie infrastruktura spółki Centrum Badawczo-Wdrożeniowego Zielona Stal. Pracownikami przedsiębiorstwa są badacze Akademii Górniczo-Hutniczej, którzy będą pracowali nad sposobami wykorzystania wodoru w hutnictwie, a także odzyskiwania odpadów z metali. Artur Paszko, prezes spółki Kraków Nowa Huta Przyszłości odpowiedzialnej za Park Naukowo-Technologiczny „Branice” tłumaczy, że naukowcy już opracowali innowacyjną metodę przetwarzania odpadów na materiał potrzebny w procesach metalurgicznych:

Co ważne – metodą bez udziału węgla, a z wykorzystaniem wodoru. Testy procesu przeprowadzone w skali laboratoryjnej pozwoliły na uzyskanie rokujących wyników, co uprawdopodabnia możliwość szybkiego opracowania modelu nadającego się do przemysłowego wdrożenia.

3d rendering roll of steel sheet in factory
(fot. Getty Images)

CBW Zielona Stal

Prezes Centrum Badawczo-Wdrożeniowego Zielona Stal wyjaśnia, że spółka powstała, żeby prowadzić dalsze badania laboratoryjne, wypracować rozwiązania i wdrożyć, na początku w Krakowie. Zespołem badaczy kieruje prof. Mirosław Karbowniczek z AGH, który informuje, że obecnie firma przygotowuje wniosek patentowy:

– Opracowane rozwiązania technologiczne będą podstawą do ubiegania się o środki z programów oferowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i z innych źródeł. W dalszej kolejności planowana jest budowa ośrodka badawczo-wdrożeniowego. Wszystkie wykonane przez nas dotychczas testy dają podstawy, by uznać, że będziemy w stanie dość szybko przejść z fazy badawczej do wdrożeniowej.

Zielona stal w Volvo

Szwedzka firma SSAB, specjalizująca się w produkcji stali, wykorzystuje technologię HYBRIT, która zastępuje węgiel koksujący, tradycyjnie potrzebny do produkcji stali z rudy żelaza, bezkopalną energią elektryczną i wodorem. Pierwszą blachę stalową, wykonaną z żelaza o obniżonej zawartości wodoru, przedsiębiorstwo zaprezentowało w sierpniu ubiegłego roku. Z kolei w październiku Volvo pokazało pojazd z bezkopalnej stali – maszynę służącą przewozowi ładunku w zakładach górniczych.