Według Wiktora Żuchowskiego z Instytutu Logistyki i Magazynowania sieci Łukaszewicz, firmy, które zdecydują się na automatyzację magazynu, muszą mieć zaufanie do przedsiębiorstwa wdrażającego nowe technologie:
– Ktoś, kto zna się na prowadzeniu magazynu, niekoniecznie musi mieć pojęcie o automatach – wyjaśnia. – W dodatku bardzo często oferty dotyczące tego samego rozwiązania są diametralnie różne. Dlatego warto skorzystać z modelowania procesów w danym składzie, żeby pokazać, jak rozwiązanie sprawdzi się w praktyce. Jeśli klient nie jest do końca pewny proponowanych metod, może też wynająć sprzęt, np. wózki automatyczne, zweryfikować ich działanie i dopiero wtedy podjąć decyzję.
Do robotyzacji trzeba się przygotować
Przemysław Degórski z firmy Wobit podkreśla, że przed zakupem robotów należy przeanalizować wiele czynników:
– Trzeba pamiętać, nie każdy zakład może wdrożyć automatyzację – przypomina. – Na przykład, nie mogą tego zrobić fabryka czy magazyn, które nie mają zidentyfikowanych procesów, bo bez tego nie da się odpowiednio zaprogramować robotów.
Jak dodaje, robotami interesuje się coraz więcej przedsiębiorstw. Prym wiedzie branża automotive, ale maszyny chcą instalować też sektory: elektroniczny, meblarski i medyczny. Z kolei prof. Paweł Pawlewski z Instytutu Logistyki Politechniki Poznańskiej podkreśla, że roboty mobilne są przydatne, gdy nie chcemy w pełni automatyzować zarządzania magazynem i zostawiamy sobie pewną elastyczność:
– Inaczej jest, gdy żwawy robot porusza się po powierzchni fabryki, a inaczej, jak jest zamknięty w boksie i cały czas powtarza jeden zestaw czynności – tłumaczy.
Rozmowy o przyszłości
Dyskusję pt. „Innowacje w logistyce – automatyzacja i robotyzacja magazynów” przeprowadzono w ramach ITM_talks, czyli cyklu branżowych wydarzeń organizowanych przez zespół Targów ITM Industry Europe i Targów Logistyki, Magazynowania i Transportu Modernlog. Podczas wcześniejszych spotkań specjaliści poruszali tematy m.in. cyberbezpieczeństwa, łączenia druku przestrzennego z technologiami ubytkowymi czy zaufania do usług chmurowych wykorzystywanych w przedsiębiorstwach.