Eksperci Centrum Badań i Technologii Materiałów Zrównoważonych z Uniwersytetu Nowej Południowej Walii (SMaRT@UNSW) oraz firmy Molycop badają metody produkcji zielonej stali. W ostatnich próbach dowiedli, że fusy z kawy i wodór mogą stanowić alternatywne źródła węgla koksowego w piecach łukowych używanych do wytwarzania stopu. Co prawda dotąd nie udało się w pełni wyeliminować węgla, jednak dyrektor centrum, Veena Sahajwalla, zaznacza, że zaletą mieszania różnych materiałów jest możliwość dostosowania właściwości zielonej stali do potrzeb konkretnego producenta. Nad wykorzystaniem wodoru pracują również naukowcy z Krakowa. Jak pisaliśmy w portalu, testy w laboratoriach dały na tyle obiecujące wyniki, że możliwe będzie szybkie wdrożenie metody w sektorze przemysłowym.
Materiały ceramiczne o termoizolacyjnych właściwościach
Dr inż. Ewelina Kłosek-Wawrzyn, badaczka z Akademii Górniczo-Hutnicznej, zajmuje się udoskonalaniem metod wytwarzania porowatych materiałów ceramicznych o właściwościach termoizolacyjnych. W pracy, jako ekologiczny surowiec, wykorzystuje fusy z kawy. Zwykle rolę materiału poryzującego pełnią trociny lub pulpa celulozowa, ale użycie odpadów kawowych umożliwia oszczędności wody i energii:
– Fusy z kawy mają wiele wyższą wartość opałową niż trociny i inne dodatki powszechnie stosowane w ceramice budowlanej, dzięki czemu możemy zminimalizować ilość ciepła używanego w procesie produkcyjnym – wyjaśnia naukowczyni. – Co więcej, fusy odbierane np. z kawiarni są mokre i zawierają od 55 do 60% wody. Zwykle w przemyśle materiałów budowlanych wytwarzanych na bazie gliny musimy dodać do niej wodę, żeby uzyskać jej stan plastyczny. Natomiast tutaj, jeżeli będziemy umieli odpowiednio poprowadzić proces produkcyjny, dodawanie wody nie będzie w ogóle potrzebne.
Plewy kawy w częściach samochodowych
W 2019 roku McDonald’s i Ford rozpoczęły kooperację polegającą na wykorzystaniu odpadów powstających w palaranich kawy, z którym współpracuje sieć barów szybkiej obsługi. Plewowy kompozyt nadaje się np. do produkcji reflektorów, elementów wewnętrznego wyposażenia i części znajdujących się pod maską pojazdów. Testy wykazały, że w porównaniu ze standardowymi materiałami, bazujący na kawowych resztkach ma lepsze właściwości cieplne i jest lżejszy. Oba przedsiębiorstwa sprawdzają możliwości zastosowania również innych odpadów produkcyjnych.