Francuskie przedsiębiorstwo petrochemiczne TotalEnergies i japońska spółka naftowa ENEOS rozpoczęły kooperację, w ramach której przetestują możliwość produkowania zrównoważonego paliwa lotniczego. Firmy prowadzą już prace nad studium dotyczącym pozyskiwania surowców i metod wytwórczych. Wśród głównych składników substancji, koncerny wymieniają zużyte tłuszcze zwierzęce i olej spożywczy.
Łańcuch dostaw w 2025 roku
Zgodnie z założeniami w rafinerii Negishi, położonej w Jokohamie – stolicy japońskiej prefektury Kanagawa, rocznie powstanie 300 tysięcy ton paliwa z recyklingu. Przedsiębiorstwa planują, że około 2025 roku w Japonii będzie działała sieć sprzedaży paliwa lotniczego z ponownie przetworzonych surowców. Japoński resort odpowiedzialny za transport chce, żeby do 2030 roku wykorzystanie substancji wynosiło co najmniej 10%, co ograniczy emisje dwutlenku węgla.
Przedsięwzięcie w zakresie energii słonecznej
TotalEnergies i ENEOS planują również utworzenie spółki joint venture, która zajmie się energią słoneczną. W ciągu 5 lat firmy zamierzają zainstalować farmy fotowoltaiczne o mocy 5 GW, którą chcą sprzedawać innym przedsiębiorcom. Partnerstwo umożliwi francuskiemu koncernowi realizację planu do 2030 roku, zgodnie z którym moc wytwórcza TotalEnergies ze źródeł odnawialnych wyniesie 100 GW.
Zużyty olej spożywczy w druku 3D
Kanadyjscy naukowcy wykorzystali zużyty olej z restauracji McDonald’s do produkcji taniej żywicy do wytwarzania przyrostowego. Z 1 litra akrylowanego tłuszczu z dodatkiem fotoinicjatora odpowiedzialnego za utwardzenie żywicy na słońcu, wyprodukowali 420 mililitrów substancji potrzebnej do stereolitografii. Koszt tony żywicy z oleju to około 300 dolarów. Dodatkowym atutem produktu badaczy z Toronto jest biodegradowalność.