Odpady kawowe z McDonalda trafią do części samochodowych

  • McDonald’s i Ford rozpoczęły współpracę, w ramach której plewy ziaren zostaną przetworzone w fabrykach produkujących auta.
  • Poza aspektem ekologicznym, powstały w ten sposób materiał będzie trwały i lekki.
  • Kompozyt kawowy ma znaleźć się między innymi w reflektorach.

Kooperacja firm dotyczy plew kawy, czyli odpadów z procesu palenia ziaren. To skórka okalająca każde z nich, która przy wysokiej temperaturze pęka wraz ze zwiększaniem się objętości nasiona. Ogrzewane przy niskim ciśnieniu plewy są potem mieszane z tworzywami sztucznymi – powstaje bioplastik w formie granulatu, który można formować w dowolne kształty. Palarnie kawy współpracujące z McDonald’s wytwarzają każdego roku tony łupin, Ford będzie je odbierał i przetwarzał, a następnie używał np. do produkcji reflektorów, elementów wewnętrznego wyposażenia i tych pod maską.

(Materiał powstaje w laboratorium Forda – fot. Ford Motors Company)

Kompozyt plewowy spełnia wymagania jakościowe materiału, który może być bezpiecznie wykorzystywany w produkcji części samochodowych. Ma też inne zalety – podczas formowania zużywa się o 25 proc. mniej energii niż w przypadku dotychczas stosowanych tworzyw. Kompozyt daje dodatkowo lepsze właściwości cieplne i jest lżejszy, co wpłynie na mniejsze zużycie paliwa przez samochody. Granulat cechuje się dużą wytrzymałością, więc posłuży także do wzmacniania elementów pojazdów.

To jeden z kroków w budowie tzw. gospodarki o obiegu zamkniętym, w której firmy z różnych dziedzin współpracują, wymieniając i przetwarzając powtórnie materiały. Ford i McDonald’s zamierzają prowadzić dalsze badania związane z ponownym użyciem innych rodzajów odpadów produkcyjnych. Bioplastik można wytwarzać również w oparciu o substancje takie jak skrobia, celuloza i białko. Już teraz używa się go w piankowych wypełniaczach do kartonów i w foliowych opakowaniach spożywczych.

5G 6g Agile AI AR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Finansowanie Fotowoltaika GOZ Human augmentation ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka ML Motoryzacja MŚP NCBR PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Roboty Startupy VR