Automatyzacja, miliony i ambitny plan producenta AGD

  • Amica zakłada, że do 2023 roku znajdzie się w pierwszej trójce europejskich producentów w swojej branży.
  • Firma planuje inwestycje o wartości pół miliarda złotych. Połowa tej kwoty zostanie przeznaczona na nowoczesne rozwiązania.
  • O strategii HIT 2023 organizacja mówiła w trakcie konferencji Amica 4.0.

Grupa do końca 2023 roku wyda na cyfryzację i automatyzację 250 mln złotych, to 49 proc. wszystkich planowanych przez firmę w tym czasie inwestycji. Większość kwoty, ok. 145 mln, pochłonie automatyzacja procesów. Jak zaznacza Michał Rakowski, członek zarządu Amiki, celem jest poszerzenie zasięgu funkcjonowania przedsiębiorstwa. W 2020 roku spółka przeznaczy na rozwój 100 mln złotych, wśród założeń są m.in. wzrost produkcji i sprawna dystrybucja towarów do klientów. Firma wśród wielu artykułów gospodarstwa domowego sprzedaje lodówki, pralki, kuchenki mikrofalowe, zmywarki, płyty indukcyjne, odkurzacze, a także tostery, ekspresy do kawy i chłodziarki do wina.

Nie tylko produkcja – automatyzacja również w marketingu i księgowości

Robert Stobiński, który zajmuje się transformacją cyfrową w przedsiębiorstwie z Wronek, przypomina, że aktualne działania są częścią strategii HIT 2023 przyjętej 6 lat temu:

Pod koniec ubiegłego roku doprecyzowaliśmy niektóre wcześniejsze założenia, w tym plan cyfryzacji oraz wartość inwestycji. Przez szybki rozwój chcemy do lata 2023 roku stać się jednym z trzech czołowych producentów sprzętu AGD w Europie. Nasze rozumienie cyfryzacji wyróżnia to, że ma ona dotyczyć wszystkich obszarów funkcjonowania Grupy – dodaje menadżer. Jak wyjaśnia Stobiński, prace są dwutorowe, z jednej strony obejmują marketing, zarządzanie danymi i księgowość, a z drugiej – transformację produkcji, czyli robotyzację i automatyzację procesów w fabryce.

Magazyn wysokiego składowania

Jednym z przeprowadzonych już działań w ramach strategii Grupy Amica była budowa automatycznego magazynu wysokiego składowania, który powstał w 2017 roku. Budynek został przygotowany pod kątem podwojenia produkcji, czyli jednego z celów HIT 2023. Magazyn ma niemal 47 m wysokości i powierzchnię 6300 mkw, wewnątrz jest miejsce dla 26 tys. palet i 230 tys. urządzeń AGD. Wszystkimi czynnościami zarządza jedna osoba – umożliwia to system prowadnic, dzięki którym palety ze sprzętem są podnoszone specjalnymi widłami i układane na kilku poziomach.