3 etapy zarządzania zmianą w firmie – model Williama Bridgesa

  • Nasze najbliższe webinarium skoncentruje się na umiejętnym prowadzeniu transformacji w przedsiębiorstwie.
  • Gościem piątkowego Webinaru Przemysłu Przyszłości będzie trenerka biznesowa, Małgorzata Kusyk, założycielka i CEO w AgilePMO.
  • Rozmowa przyjmie za punkt odniesienia tzw. model Williama Bridgesa, który wskazał trzy etapy zarządzania zmianą.
  • 60-minutowe spotkanie rozpocznie się 26 czerwca o 12:00.

Małgorzata Kusyk jest ekspertką w dziedzinie zarządzania projektami (certyfikaty PMP, PRINCE2P i AgilePM), specjalizuje się w procesach związanych ze zmianami w organizacjach, łącząc Agile z tradycyjnym podejściem do zarządzania przedsięwzięciami. Pracuje również jako trenerka biznesowa i wykładowczyni MBA. W czasie Webinaru Przemysłu Przyszłości opowie o etapach transformacji i wyjaśni, czy można je przyśpieszyć. Małgorzata Kusyk poruszy temat radzenia sobie z poszczególnymi stadiami przekształceń i łagodzenia u pracowników „poczucia straty” oraz omówi rolę lidera w zmianie i kompetencje, które powinien mieć, żeby ją przeprowadzić.

Model Bridgesa

Piątkową rozmowę, jak zwykle, poprowadzi Maciej Markowski z PPP. Dyskusja będzie nawiązywała do modelu opracowanego przez Williama Bridgesa, amerykańskiego specjalisty w zakresie transformacji przedsiębiorstw. Według zmarłego w 2013 roku biznesowego doradcy, zmiana składa się ze stadium końcowego, strefy neutralnej i nowego początku. Pierwsza faza rozpoczyna się w chwili przedstawienia planu w organizacji, na co pracownicy często reagują oporem i negatywnymi emocjami. Wobec tego warto, nawet symboliczne, zrekompensować „stratę” związaną z porzuceniem poprzedniego porządku. Ten etap wymaga słuchania załogi i otwartego komunikowania o procesie. Z kolei strefa neutralna stanowi czas pośredni pomiędzy tym, co było i co będzie – pracownicy jeszcze są przywiązani do starych działań i jednocześnie dostosowują się do nowych. To czas niskiej wydajności, sceptycyzmu i niepokoju z jednej strony, a z drugiej – kreatywności i innowacyjnych pomysłów. W ostatniej fazie ludzie zaczynają przejmować inicjatywę i są otwarci na naukę, w etapie nowego porządku trzeba podkreślać sukcesy wynikające z przekształceń, ale nie przesadzać, bo pracownicy mogą wrócić do wcześniejszych stadiów, jeśli zauważą, że zmiana nie przynosi faktycznych, dobrych efektów.

Pracownik 4.0

Wątkowi pracownika 4.0 poświęciliśmy wcześniej w serwisie m.in. publikację o 7 kluczowych czynnikach ważnych w zarządzaniu zmianą, o czym pisał dr Piotr Kaczmarek-Kurczak. Agile i Scrum przybliżał Piotr Grychtoł, natomiast Jacek Tomczyk analizował prawdopodobny wpływ robotyzacji na sytuację zatrudnionych, projektując zmiany, do jakich może dochodzić w firmach w najbliższych latach. A wkrótce w portalu pojawi się artykuł poświęcony liderom transformacji.

Udział w webinarium

Wirtualne spotkanie rozpocznie się w 26 czerwca o 12:00 i potrwa godzinę. W czasie webinaru uczestnicy będą mogli włączyć się w dyskusję i zadawać pytania. Zapisy prowadzimy w dziale Wydarzenia.