Komisja Europejska planuje, że emisje CO2 pochodzące z systemu transportu do 2050 r. zmniejszą się w porównaniu z aktualnym stanem o 90 proc. W strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności znalazło się wsparcie dla bezemisyjnych pojazdów, statków i samolotów. Wiąże się z tym większe wykorzystanie odnawialnych źródeł energii i paliw niskoemisyjnych. Strategia przewiduje również zmniejszenie do zera emisji lotnisk i portów, wprowadzenie zrównoważonych paliw lotniczych i morskich, podwojenie liczby ekspresowych przewozów kolejowych czy rozwój infrastruktury rowerowej. Niezbędne są innowacje umożliwiające przemieszczanie się różnymi środkami transportu, a także używanie dronów i bezzałogowych statków powietrznych do przewożenia towarów.
Plany na 30 lat
Według planów Komisji, w 2030 r. w całej UE użytkowanych będzie co najmniej 30 mln bezemisyjnych aut, a pociągi ekspresowe dwukrotnie zwiększą częstotliwość kursowania. W całej Unii powstaną 3 mln publicznych punktów ładowania. Systemy komunikacji zbiorowej na trasach do 500 km nie będą emitowały CO2, a na dużą skalę działać ma zautomatyzowany transport. Na rynek trafią bezemisyjne statki morskie, a pięć lat później – bezemisyjne samoloty. W 2050 r. prawie wszystkie pojazdy poruszające się po drogach będą ekologiczne, natomiast kolejowy ruch towarowy powinien wzrosnąć dwukrotnie. Powstanie multimodalna transeuropejska sieć transportowa, czyli taka, która pozwoli w jednej podróży korzystać z różnych środków transportu, z uwzględnieniem dbania o ekologię.
Pociąg na wodór
W Żmigrodzie koło Wrocławia zaprezentowany został pociąg Coradia iLint, napędzany wodorem. Wyprodukowany przez Alstom skład wytwarza jedynie wodę i parę wodną. Jest wyposażony m.in. w systemy inteligentnego zarządzania mocą napędową i dostępną energią, na jednym tankowaniu może przejechać około tysiąca kilometrów. Jak podkreślają przedstawiciele firmy, przy przejazdach regionalnych oznaczałoby to, że tankować go trzeba co kilka dni. W pociągu zmieści się 300 osób, a jego maksymalna prędkość to 140 km/h. Pociąg może jeździć po trasach niezelektryfikowanych. Jak podkreśla producent, w całej UE torów kolejowych bez prądu jest 46%.
Europejski Zielony Ład
Zrównoważona mobilność to część Europejskiego Zielonego Ładu. Według planów Komisji Europejskiej, za 30 lat państwa Wspólnoty osiągną zerowy poziom emisji gazów cieplarnianych netto, co jest możliwe w sytuacji, gdy gazy wypuszczane do atmosfery i pochłaniane co najmniej równoważą się. Do osiągnięcia takiej sytuacji niezbędne będzie m.in.: przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym, obniżenie poziomu zanieczyszczeń, wprowadzanie technologii przyjaznych dla środowiska, zmniejszanie emisji sektora energetycznego oraz zwiększanie wydajności energetycznej budynków. O zagadnieniach związanych z EZŁ piszemy w portalu PPP co czwartek.