Miejski Zakład Komunikacji w Koninie pracuje nad przygotowaniem wodorowej stacji autobusowej. Przewoźnik za drugim rozstrzygnął przetarg na dostawę paliwa – zgodnie z wynikiem postępowania, wodór na 2 lata tankowania dostarczy konińska spółka ZE PAK. Koszt paliwa przez cały okres jest szacowany na niecałe 1,55 miliona złotych. Hanna Górczewska, kierowniczka Działu Organizacyjnego, Spraw Pracowniczych i Zamówień Publicznych w MZK Konin zaznacza, że druga ze złożonych ofert obejmowała cenę 1,9 miliona złotych.

Urbino 12 Hydrogen
Nowo powstająca stacja tankowania będzie wykorzystywana przez dzierżawiony przez 4 lata autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen. Pojazd, testowany już w Wiedniu czy Krakowie, zacznie kursować w Koninie od lipca. Autobus, zgodnie ze specyfikacją producenta z Bolechowa, może na jednym tankowaniu przejechać 350 kilometrów, a samo zasilenie paliwem trwa kilka minut. Łączna pojemność 5 dachowych zbiorników wodorowych to 1560 litrów. Z kolei moc ogniw paliwowych wynosi 70 kW. Produktem ubocznym eksploatacji jest woda.

Polska strategia wodorowa
7 grudnia 2021 roku w Monitorze Polskim opublikowano „Polską strategię wodorową do roku 2030 z perspektywą do roku 2040”. Dokument prezentuje główne założenia dotyczące budowy gospodarki wodorowej w Polsce. Autorzy wymieniają 6 celów szczegółowych, jak wdrożenie rozwiązań wykorzystujących surowiec w energetyce, ciepłownictwie i transporcie, produkcję wodoru w nowych instalacjach, sprawny przesył, a także bezpieczne magazynowanie. Ostatnie założenie wiąże się z przygotowaniem stabilnego otoczenia prawnego. M.in. o produkcji wodoru w Polsce i Europie, oraz kolorach surowca związanych z metodami pozyskiwania, pisał Jakub Wiech w artykule pt. „Wodorowa gorączka”.