Sposób na zamianę dwutlenku węgla w paliwo

  • Chińscy inżynierowie opracowali system przekształcający CO2 w ponad 90-oktanową benzynę.
  • Paliwo powstaje w wyniku uwodorowienia dwutlenku węgla.
  • Metoda może ułatwić proces magazynowania i transportu energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

W Parku Przemysłowym Zoucheng w prowincji Szantung na wschodnim wybrzeżu Chin, inżynierowie opracowali instalację, która wytwarza benzynę w procesie uwodornienia dwutlenku węgla. Hydrogenizacja to reakcja polegają na przyłączaniu wodoru do związku chemicznego. Prototypowa infrastruktura pozwala wyprodukować rocznie 1000 ton paliwa. W projekcie wzięły udział: Instytut Fizyki Chemicznej w Dalian, Chińska Akademia nauk i przedsiębiorstwo Zhuhai Futian Energy Technology. Badacze przekonują, że taki sposób wykorzystania CO2 może przełożyć się na uproszczenie procesów magazynowania i transportu energii odnawialnej.

Rozwiązanie sprzed 5 lat

Urządzenie w Zoucheng powstawało od 2020 roku, a w październiku 2021 roku przeszło 72-godzinne testy funkcjonalności. Wydajność konwersji dwutlenku węgla i wodoru naukowcy ocenili na 95%. Technologię zaproponowali chińscy naukowcy w 2017 roku. W pracy opublikowanej w Nature Communications sygnalizowali, że uwodornienie dwutlenku węgla jest trudne, ponieważ to cząsteczka całkowicie utlenione, termodynamicznie stabilna i obojętna chemicznie. Zaproponowali wielofunkcyjny katalizator (Na-Fe3O4/HZSM-5) do bezpośredniej konwersji CO2 do węglowodorów benzynowych.

Co zrobić z dwutlenkiem węgla?

Firma ABR wraz z naukowcami z Royal Melbourne Institute of Technology zajmuje się skalowaniem metody przekształcania dwutlenku węgla w węgiel z pomocą ciekłego metalu podgrzanego do temperatury 100-120 stopni Celsjusza. Z kolei bawarscy chemicy pracują nad systemem membranowym, zdolnym do wychwytywania dwutlenku węgla z gazów przemysłowych. Inżynierowie z MIT przygotowali „baterię” pochłaniającą dwutlenek węgla z powietrza, nawet przy niskich stężeniach cząstek. Rozwiązanie bazuje na przepuszczaniu powietrza przez stos naładowanych płyt elektrochemicznych. Dwutlenek węgla jest absorbowany w czasie ładowania baterii i wypuszczany podczas rozładowania.