Sektor 3.0: trudna rola lidera w czasie kryzysu zaufania

  • Jeden z ekspertów podczas konferencji Sektor 3.0 zwracał uwagę, że obecny kryzys jest, jak każdy, także kryzysem zaufania.
  • Dlatego osoby zarządzające w organizacjach muszą skupić się na relacjach ze współpracownikami, a nowe technologie powinny być jedynie wsparciem.
  • Wśród wątków festiwalu organizowanego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego znalazły się też mity dotyczące AI.

Według Przemysława Radwana-Röhrenschefa, nie powinniśmy liczyć, że z czasem warunki pracy zmodyfikowane z powodu pandemii wrócą całkowicie do dawnej postaci:

Teraz wszystko się zmieni, bo część ludzi potrzebuje przychodzić do biura, inni wolą pracować zdalnie i trudno będzie im wrócić do starego systemu – zaznacza przedstawiciel Szkoły Liderów.

Dlatego liderzy powinni zwracać uwagę na preferencje pracowników, ale również na poziom zbudowanych wcześniej relacji, bo to on pozwoli ocenić, czy w kolejnym okresie wystarczy łączność online, czy potrzebne będą bezpośrednie spotkania. Radwan-Röhrenschef zauważył, że wybierając pracę zdalną, trzeba zmniejszyć liczbę kanałów komunikacji, bo zbyt duża prowadzi do zmęczenia. Jego zdaniem przedsiębiorcy powinni ograniczać również nadmierną internetową aktywność firm (w formie webinarów, szkoleń czy kursów), żeby nie była pozorna i nie służyła jedynie udowadnianiu obecności na rynku. Z kolei zdaniem Konrada Ciesiołkiewicza z Orange, obecnie od liderów wymaga się przede wszystkim uważności, życzliwości i wyrozumiałości oraz poświęcania czasu na rozmowy z pracownikami o ich ocenie organizacyjnych korekt.

(Konrad Ciesiołkiewicz, Przemysław Radwan-Röhrenschef i Dagmara Krzesińska – fot. PPP)

Nieobiektywne algorytmy

Uczestnicy Festiwalu Sektor 3.0 omawiali też mity związane ze sztuczną inteligencją, dotyczące m.in. wyolbrzymiania możliwości AI. Według Agaty Foryciarz z Uniwersytetu Stanforda, niesłusznie zakładamy, że SI jest w stanie oceniać i przewidywać lepiej od nas. Ekspertka podkreślała, że algorytmy są szkolone na podstawie historycznych danych, w związku z czym nie są wolne od uprzedzeń, a zatem sztuczna inteligencja stosowana np. przy rekrutacji pracowników może powielać wcześniejsze błędy ludzi. Dlatego systemy powinny być przejrzyste i umożliwiać odwoływanie się od decyzji podejmowanych przez AI.

(Agata Foryciarz – fot. PPP)

Sektor 3.0

Wirtualną konferencję przygotowała Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w ramach programu Sektor 3.0 Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. 10 edycję wydarzenia organizatorzy poświęcili rozmowom na temat umiejętności potrzebnych w tzw. nowej normalności, technologiom (SI, big data) i współpracy w firmach.

5G 6G Agile AI AR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Finansowanie Fotowoltaika GOZ Human augmentation ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka ML Motoryzacja MŚP NCBR PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Roboty Startupy VR Wodór