Uzupełniając formularz w serwisie Siemensa, studentki studiów technicznych mogą rejestrować swój udział w przedsięwzięciu „Inżynierki 4.0”. Podczas warsztatów prowadzonych on-line, poznają zagadnienia dotyczące 4 tematów: pracy w przedsiębiorstwie przyszłości, energetyki, automatyki i robotyki, a także zarządzania karierą. Prowadzący warsztaty opowiedzą o programowaniu maszyn przemysłowych, obsłudze urządzeń sterowanych numerycznie czy automatyce budynkowej. W programie są również wątki prowadzenia rozmów o pieniądzach z pracodawcami, edukacji klimatycznej, równowagi pomiędzy pracą i życiem prywatnym.
Plan wydarzeń i konkurs
Pierwsze spotkanie rozpocznie się 30 listopada, kolejne są zaplanowane na 2, 6 i 8 grudnia. Organizatorzy przygotowali konkurs, który ogłoszą w trakcie warsztatów. Udział w rywalizacji jest dobrowolny, wśród nagród są: szkolenie z zakresu komputerowego sterowania urządzeniami, kurs robotyki oraz indywidualny warsztat o wyzwaniach polskiego sektor energetycznego prowadzony przez eksperta z Krajowego Ośrodka Zmian Klimatu. Patronat nad przedsięwzięciem Siemensa objęła Fundacja Edukacyjna Perspektywy, z kolei wśród partnerów są: Brintons Agnella, KUKA i Mercedes-Benz Manufacturing Poland.
Na politechnikach jest za mało kobiet
Jednym z powodów prowadzenia czwartej edycji programu edukacyjnego jest niski udział kobiet wśród absolwentów kierunków inżynierskich – zgodnie z wynikami badań UNESCO wynosi 28%. To sprawia, że podczas projektowania nowych produktów, potrzeby kobiet nie są dostatecznie uwzględniane. W Polsce studentki stanowią 35% słuchaczy publicznych uczelni technicznych, jednak kierunki, które wybierają, są związane częściej z medycyną, pedagogiką i sztuką niż z elektrotechniką czy automatyką i robotyką. Inne inicjatywy, które skupiają się na zmianie tendencji to np.: „Nowe technologie dla dziewczyn” Intela oraz „Dziewczyny na politechniki!” i „Dziewczyny do ścisłych!” Konferencji Rektorów Polskich Uczelni Technicznych. Współorganizatorem obu przedsięwzięć jest Fundacja Edukacyjna Perspektywy.