86 procent respondentów uważa wprowadzanie nowych technologii za kluczowe dla uzyskania przewagi rynkowej. 58 procent uznało, że transformacja cyfrowa jest priorytetowym działaniem w ich firmach. Dla 70 procent przekształcenia są warunkiem utrzymania rentowności, a 47 procent pytanych potwierdziło, że ma strategiczny plan dotyczący wdrożeń, które pomogą wygrywać z konkurencją.
Przeszkody
Według co drugiego ankietowanego, w jego organizacji brakuje pieniędzy na cyfrową zmianę, 41 procent nie wie, od czego zacząć działania i w które technologie warto inwestować. Zdaniem 71 procent, przekształcenia w przedsiębiorstwach wymagają wcześniej zmian w kulturze organizacyjnej, natomiast 61 procent uważa, że konieczne jest zatrudnienie osób z technologicznymi kompetencjami lub przeszkolenie pod tym kątem aktualnych pracowników.
Budżety
Autorzy raportu zapytali przedstawicieli firm działających w Polsce, jaką część budżetu operacyjnego / IT / B+R organizacje przeznaczyły na zmiany cyfrowe w 2018 roku. Co drugie przedsiębiorstwo wydało mniej niż 10 procent, co szóste – od 11 do 20 procent, a co dziesiąte – od 41 do 50 procent budżetu. 7 procent firm przekazało na ten cel ponad połowę budżetu operacyjnego. Najczęstszymi motywacjami do zmian były wymagania klientów, chęć podniesienia efektywności firmy i presja konkurencji. Polscy przedsiębiorcy starali się poradzić sobie z tymi wyzwaniami, wykorzystując technologie informatyczne i talenty pracowników. Zazwyczaj inwestycje obejmowały planowanie i sprzedaż, ale działania pilotażowe prowadzono również w obsłudze klienta i produkcji. Oprócz tego, firmy zaznaczały, że testują wyposażanie budynków w inteligentne systemy.
Transformacja w przemyśle
Ponad połowa respondentów zajmujących się wytwórstwem wskazała, że najczęściej wdrażaną technologią są autonomiczne pojazdy wykorzystywane w zakładach. Według 54 procent, maszyny AMR (Autonomous Mobile Robots) stanowią standard w ich organizacjach. Kolejną z często stosowanych innowacji są urządzenia mobilne używane przez pracowników. Mniejsze zainteresowanie polskich przedsiębiorców budzą biometryczne metody monitorowania zdrowia pracowników, cyfrowe bliźnięta fabryk i szkolenia prowadzone za pomocą AR lub VR.
Polski przemysł 4.0
W raporcie Deloitte „Przemysł 4.0 w Polsce – rewolucja czy ewolucja?” autorzy uwzględnili odpowiedzi udzielone przez 83 menadżerów, spośród których ponad 1/3 to przedstawiciele branży produkcyjnej. O powody i bariery we wprowadzaniu cyfryzacji pytali także twórcy opisywanego przez nas badania „Polska droga do przemysłu 4.0”, natomiast sposoby pokonywania przeszkód zaproponował w publikacji „Droga do przemysłu 4.0” Polski Instytut Ekonomiczny. W Platformie Przemysłu Przyszłości przygotowaliśmy narzędzie Kierunek >> Przemysł 4.0 pozwalające w 15 minut zbadać dojrzałość cyfrową organizacji – udzielenie odpowiedzi na 12 pytań daje diagnozę oraz rekomendacje dotyczące potrzebnych działań.