PKP usuwa awarie w Lokalnych Centrach Sterowania ruchem kolejowym. Alstom: „błąd w formatowaniu czasu”

  • PKP Polskie Linie Kolejowe usuwają usterki, które spowodowały zakłócenie w ruchu pociągów w całym kraju.
  • Po 4:00 doszło do awarii 19 z 33 Lokalnych Centrów Sterowania ruchem.
  • W konsekwencji wiele połączeń kolejowych miało opóźnienia.
  • Do 13:00 PKP udało się przywrócić normalne funkcjonowanie 10 LCS.
  • Wiceminister Cyfryzacji zwołał posiedzenie Zespołu ds. Incydentów Krytycznych, a Minister Transportu zaznaczył, że do podobnych awarii w tym samym czasie doszło też w kilku innych krajach.

Kolejowa awaria dotknęła Lokalne Centra Sterowania ruchem, które odpowiadają za prowadzenie ruchu pociągów przy użyciu systemów komputerowych. LCS obejmują stacje i linie kolejowe o długości od kilku do kilkudziesięciu kilometrów – usterki spowodowały utrudnienia dla 80% ruchu w Polsce. Wiceminister Cyfryzacji, Janusz Cieszyński, zapowiedział spotkanie zespołu analizującego tego rodzaju incydenty. Natomiast Minister Transportu, Andrzej Adamczyk, powołując się na współpracującego z PKP producenta urządzeń, spółkę Alstom, zaznaczył, że zbliżone awarie wystąpiły również we Włoszech, Holandii, Szwecji, Tajlandii, Peru, Singapurze i Indiach.

Alstom potwierdza błąd

Francuska spółka wydała oświadczenie, w którym wyjaśnia, że kłopoty LCS zostały spowodowane technicznym błędem:

Alstom jest świadomy błędu w formatowaniu czasu, który ma obecnie wpływ na dostępność sieci kolejowej, a co za tym idzie na transport kolejowy w Polsce. Bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone. Wdrożyliśmy plan przywrócenia dostępności urządzeń sterowania ruchem kolejowym, aby zminimalizować zakłócenia spowodowane usterką w systemach sterowania ex-Bombardier. Współpracujemy z naszym klientem, aby zminimalizować skutki zaistniałej sytuacji. Alstom dokłada wszelkich starań, aby zapewnić najwyższą niezawodność usług, jakość i standardy bezpieczeństwa. Przepraszamy za wszelkie niedogodności, jakie ten problem spowodował dla operatorów i pasażerów. Alstom potwierdza, że nie było żadnego cyberataku ani problemu bezpieczeństwa związanego z błędem formatowania czasu, który wystąpił 17 marca 2022 roku. Błędy w formatowaniu czasu są znanym zjawiskiem – tłumaczy Alstom (firma jest międzynarodowym producentem taboru kolejowego, w Polsce ma 11 oddziałów i zatrudnia 4 tysiące osób).

Tymczasem PKP informuje, że 10 Lokalnych Centrów Sterowania, w których wystąpiły rano problemy, działa już poprawnie. Chodzi o Działdowo, Tczew, Gdynię, Koluszki, Kraków Główny, Warszawę Rembertów, Białą Podlaską, Czechowice – Dziedzice, Poraj i Skoczów. Przewoźnik naprawia ostatnich kilka LCS, m.in. w Grodzisku Mazowieckim, Koninie, Słupsku, Miastku i Iławie.

CHARLIE-CRP przedłużony do 31 marca

Wcześniej premier podjął decyzję o przedłużeniu terminu obowiązywania na terenie całego kraju 3 stopnia alarmowego dotyczącego sytuacji w cyberprzestrzeni. Szef rządu utrzymał 2 stopień alarmowy w województwach lubelskim i podkarpackim. Aktualne zarządzenie obowiązuje do 23:59 31 marca – podkreśla Rządowe Centrum Bezpieczeństwa. Najwyższym stopniem, związanym ze szczególnymi wymogami bezpieczeństwa, jest 4 o nazwie DELTA-CRP. Zgodnie z ustawą o działaniach antyterrorystycznych, 4 stopień przewiduje uruchamianie planów awaryjnych i przywracanie funkcjonowania systemów. O zasadach związanych z CHARLIE-CRP pisaliśmy w portalu przy okazji poprzedniego zarządzenia na ten temat.