Nie ma odwrotu od digitalizacji – relacja z konferencji OECD

  • Zmiany potrzeb konsumentów są nieodwracalne – mówili goście webinarium „Promoting SME digitalisation in the Eastern Partner Countries”.
  • Największym problemem dla firm są wysokie koszty transformacji cyfrowej.
  • Pomyślność zmian w organizacjach zależy od udogodnień tworzonych przez rządy, ale też od umiejętnego rekrutowania pracowników.
  • Podsumowujemy spotkanie przygotowane przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.

Profesor Nathan Furr, ekspert innowacji i strategii we francuskiej INSEAD Business School zauważył, że zmieniająca się technologia pociąga za sobą ewolucję upodobań konsumentów:

Pojawiają się tysiące nowych połączeń, nowych aplikacji, które, to, co jeszcze niedawno było nie do pomyślenia, czynią zupełnie powszednim. Mamy szeroko rozwiniętą elektronikę, coraz śmielej eksplorujemy kosmos, możemy korzystać z nowych technologii takich jak blockchain, sztuczna inteligencja, rozszerzona rzeczywistość, chmura obliczeniowa itp. Od tego kierunku już nie ma odwrotu i przedsiębiorstwa muszą jak najszybciej to zrozumieć – podkreśał.

Przezwyciężyć bariery

W transformacji w kierunku przemysłu 4.0 najtrudniej pokonać barierę finansową – zaznaczał członek zarządu Platformy Przemysłu Przyszłości. W wypowiedzi przytoczył badania, zgodnie z którymi 80% firm zwraca uwagę na ceny niezbędnych inwestycji, ale jednocześnie 82% menadżerów twierdzi, że korzyścią wynikającą ze zmian jest optymalizacja kosztów. Dawid Solak poruszył również kwestię barier mentalnych:

– Pracownicy firm przechodzących transformację mogą być nieprzychylni zmianom, obawiając się m.in. o swoje dalsze zatrudnienie. Znajduje to odzwierciedlenie w badaniach, które przeprowadziliśmy wspólnie z Instytutem Humanites: 56% Polaków uważa technologie cyfrowe za szansę dla ludzkości, ale podobna część polskiego społeczeństwa obawia się, że prywatne dane są wykorzystywane do wpływania na ich decyzje, natomiast 63% wskazuje na możliwy negatywny wpływ nowej technologii na zdrowie fizyczne i psychiczne ludzi.

Rządy muszą pomóc

O ludziach, jako fundamencie transformacji, mówiła Anne Bioulac, wicedyrektor Capgemini Invent (marki Capgemini):

Jeśli chcemy się rozwijać, musimy wyłuskać i zatrzymać największe talenty – tłumaczyła. – Oczywiście władze powinny stworzyć odpowiedni ekosystem do zmian. Promocja nowatorskich rozwiązań i wsparcie innowacyjnych firm to kluczowe elementy polityki prorozwojowej. Jednak nie da się tego zrobić, nie mając za sobą kompetentnej i przekonanej do zmian załogi.

Z kolei András Hlács, doradca OECD ds. edukacji i digitalizacji podkreślał wpływ władz poszczególnych państw na sukces krajowych przedsiębiorstw:

Najważniejsze pytania dotyczy tego, jak poszczególne rządy potrafią wesprzeć przedsiębiorstwa i zabezpieczyć firmy startujące na rynkach zagranicznych. Państwa mają w tym zakresie wiele różnych narzędzi i istotne jest, czy – i jaki – zrobią z nich użytek.

Innowacje w Partnerstwie Wschodnim

Podczas spotkania „Promoting SME digitalisation in the Eastern Partner Countries” zorganizowanego przez OECD, eksperci omawiali m.in. sposoby wsparcia cyfrowej transformacji małych i średnich przedsiębiorstw w krajach Partnerstwa Wschodniego (Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy). Przedstawiciele poszczególnych państw opowiadali o swoich planach i sukcesach związanych z digitalizacją firm, a także o największych wyzwaniach, jakie przed nimi stoją. Prezentowali także dobre praktyki dotyczące m.in. wdrażania technologii w parze z ulepszaniem procesów biznesowych i zmian w organizacjach. Spotkanie zostało zrealizowane w ramach międzynarodowego projektu „EU4Business: From Policies to Action – Phase 2”.