Kluczowa w łańcuchu dostaw będzie hiperautomatyzacja umożliwiająca połączenie starych platform i maszyn – z nowoczesnymi systemami. Ważną rolę odegrają cyfrowe odwzorowania fizycznych elementów łańcuchów, stąd potrzebne jest zbieranie jak największej ilości wartościowych informacji, tzw. digital supply chain twin ma pomagać menadżerom w podejmowaniu decyzji. Continuous intelligence skupi się na analizie danych w czasie rzeczywistym, jednak wnioski z tych informacji będą wyciągali ludzie. Według analityków Gartnera, w najbliższym czasie możemy się spodziewać nowych technologii przeciwdziałających naruszeniom bezpieczeństwa danych, a także systemów do lepszego zarządzania opartych o nowe generacje RFID i NFC.
Minimalne opóźnienia i szybka analiza danych z IIoT
Szybkie reakcje na zdarzenia w przedsiębiorstwach, związane np. z koniecznością naprawy lub wymiany maszyn, zapewni edge computing przetwarzający informacje z urządzeń IIoT w pobliżu miejsca, w którym są zbierane. Z kolei sieć 5G w fabryce lub magazynie jeszcze bardziej ograniczy opóźnienia i zwiększy możliwości komunikacji czujników przemysłowego internetu rzeczy. W łańcuchu dostaw przyda się sztuczna inteligencja (np. chatboty), która przeanalizuje duże zbiory danych i wyręczy ludzi w wykonywaniu rutynowych zadań. Natomiast rozszerzona i wirtualna rzeczywistość, zdaniem ekspertów, mają szansę wpłynąć na sposób zarządzania łańcuchem dostaw, już teraz przedsiębiorstwa stosują te rozwiązania w szkoleniu pracowników czy podczas prezentacji produktów.
Raport „The Gartner Supply Chain Top 25 for 2020” wskazuje firmy, które określa na podstawie badań i wyników biznesowych jako „mistrzów łańcuchów dostaw”. W tym roku pozycję liderów utrzymały: Amazon, Apple, McDonald’s, P&G oraz Unilever.
Trendy
Pod koniec ubiegłego roku pisaliśmy w portalu o strategicznych, technologicznych trendach na najbliższe 5 lat prognozowanych przez Gartnera, natomiast teraz firma logistyczna Cerasis opracowała dokument „The digital supply chaines”, w którym prezentuje powody wybierania przez przedsiębiorstwa nowych rozwiązań. To np. coraz częstsze odchodzenie w magazynach od papierowego obiegu dokumentów, rosnące oczekiwania klientów rynku e-commerce dotyczące przejrzystości transportu lub konieczność przetwarzania rosnących dużych zbiorów danych. Autorzy publikacji zaznaczają, że na łańcuch dostaw oddziałuje również skomunikowanie systemów pomiędzy firmami, usprawniające kompletowanie, pakowanie i wysyłkę towarów.