Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju zwrócił uwagę, że spółki skarbu państwa są największymi przedsiębiorstwami w kraju i często równocześnie – liderami cyfryzacji. Zdaniem Pawła Borysa, ostatni, trudny okres mocno wpłynął na administrację państwową:
– Pandemia przełamała niektóre bariery biurokratyczne, nie trzeba już podpisywać dokumentów ręcznie, tylko można skorzystać z wymiany elektronicznej. Jesteśmy w dobrym momencie, jeśli chodzi o tempo zmian i transformacji cyfrowej, która jest kluczowa, jeśli chodzi o zachowanie konkurencyjności gospodarki i efektywności firm, a także wygodę obywateli w kontekście usług publicznych.
Transformacja w banku
Tymczasem według Aleksandry Sroki-Krzyżak z banku PKO BP, ubiegły rok nie przyniósł dużych zmian pod względem tego, jak klienci korzystają z narzędzi cyfrowych, tylko przyśpieszenie już istniejących trendów. Jako przykłady ekspertka wymieniła 20% wzrost liczby logowań w aplikacji mobilnej PKO czy wydłużony o 1/3 czas spędzany przez użytkowników przed ekranami telefonów i komputerów.
– Cyfrowy klient stanie się bardziej cyfrowy, a co za tym idzie, będzie miał jeszcze mniej cierpliwości do wszelkich działań, które nie zostaną zdigitalizowane – tłumaczyła uczestniczka wirtualnego Microsoft Envision Forum i wyliczyła działania, jakie państwowy bank planuje podjąć pod kątem zmian zachowania klientów. Chodzi o przeniesienie wszystkich usług do sieci, przygotowywanie spersonalizowanych ofert na podstawie analizy danych, a także prowadzenie transformacji cyfrowej wewnątrz organizacji:
– W dzisiejszym świecie ten proces jest z jednej strony łatwiejszy, bo wiele technologii da się kupić, z drugiej – dużo trudniejszy, bo trzeba mieć ludzi, którzy umieją wdrożyć i obsługiwać nowe rozwiązania. Wydaje mi się, że siła transformacji nie zależy od technologii, tylko od tego, jakie umiejętności mamy lub jakich nam brakuje – akcentowała Aleksandra Sroka-Krzyżak.
Zmiany w Polpharmie
Jednym z gości Forum był też Tomasz Staszelis, dyrektor ds. digitalizacji w Polpharmie. I on w swoich wypowiedziach podkreślał, że transformacja cyfrowa dotyczy przede wszystkim ludzi:
– Technologie oczywiście są bardzo istotnym aktywatorem zmiany, natomiast obiektem przekształceń są ludzie. Na transformację naszego biznesu patrzymy holistycznie, od tworzenia produktu, jego rozwoju, przez działania R&D, cały obszar produkcyjny, kontrolę jakości, aż do momentu, w którym towar pojawia się na rynku.
Jak dodawał Staszelis, inicjowanie zmian w Polpharmie jeszcze na długo przed pandemią umożliwiło, poza pracą zdalną, znalezienie nowych zastosowań dla internetu rzeczy, AI czy rozszerzonej rzeczywistości. Augmented reality u producenta leków pomaga w szkoleniu pracowników, szybkich przezbrojeniach maszyn i w komunikacji. O szczegółach wdrożenia prowadzonego w firmie ze Starogardu Gdańskiego przez Apzumi można przeczytać w naszym dziale Case studies.