Komisja Europejska zamierza wprowadzić Europejski portfel tożsamości cyfrowej (e-ID), czyli aplikację, dzięki której obywatele UE, rezydenci i przedsiębiorstwa będą mogli potwierdzić tożsamość, bez udostępniania szczegółowych danych na swój temat. Przykładowo, za pomocą programu, będzie można udowodnić swój wiek bez podawania daty urodzenia. Portfel zostanie powiązany z systemami identyfikacji cyfrowej działającymi w poszczególnych krajach (np. w Polsce jest to profil zaufany) i akceptowany w całej Unii Europejskiej. Osoby i organizacje korzystające z takiego narzędzia będą mogły wybrać, które dane i certyfikaty (np. prawo jazdy) chcą udostępnić, a przy okazji zachowają pełną historię przesłanych informacji.

Mniej papieru w firmie
Za pomocą portfela możliwe będzie korzystanie z podpisu elektronicznego, a także elektronicznego znacznika czasu, ułatwiającego monitorowanie obiegu dokumentów w przedsiębiorstwach. Cyfrowa identyfikacja klienta oszczędzi koszty i czas potrzebne na budowanie własnych systemów uwierzytelniania np. w sklepach internetowych oraz, jak przekonują pomysłodawcy, zwiększy zaufanie do transakcji międzynarodowych. Przedsiębiorstwa w e-ID będą miały również pieczęć elektroniczną, która zagwarantuje autentyczność dokumentów, a usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego ograniczy czas i koszty przesyłania, a także odbierania pism oraz usprawni ich monitorowanie.

Cyfryzacja polskich firm
Jak wynika z raportu PKO Leasing „Cyfryzacja w czasie pandemii w małych i średnich firmach”, co trzecie przedsiębiorstwo w Polsce w ciągu najbliższych 6 miesięcy planuje wdrożenia nowych technologii. Najlepiej pod względem digitalizacji radzą sobie firmy działające w sektorze usługowym, handlowym oraz w branży medycznej. Najgorzej – przedsiębiorstwa zajmujące się budownictwem i transportem. Połowa ankietowanych zadeklarowała, że wprowadzenie rozwiązań cyfrowych pomoże im utrzymać się na rynku, a 35% chce w ten sposób zwiększyć przewagę konkurencyjną.