Digital Summit: to klienci powodują zmiany w firmach

  • Motorem transformacji cyfrowej są oczekiwania klientów, ale przekształcenia nie dojdą do skutku bez zaangażowania wszystkich pracowników.
  • W najbliższym czasie najszybciej będą rozwijały się technologie związane m.in. z pracą zdalną i sprzedażą internetową.
  • Polska zajmuje 9 miejsce w Europie, jeśli chodzi o liczbę specjalistów sztucznej inteligencji.
  • Podsumowujemy konferencję Digital Summit organizowaną w ramach Festiwalu Cyfryzacji.

Nowe inwestycje w technologie w najbliższym roku planuje 44% polskich firm. 31% chce utrzymać wydatki na obecnym poziomie, a jedna czwarta przedsiębiorstw zamierza zmniejszyć wydatki. Według raportu „13 faktów o transformacji cyfrowej”, o którym w czasie konferencji opowiedziała Izabela Wisłocka z PWC, 52% przedsiębiorców deklaruje, że cyfrowa zmiana wiąże się z tzw. klientocentrycznością, 18% uważa, że kluczowe są dane, a 16% – innowacyjność. Choć polepszanie doświadczeń klientów jest napędem przekształceń w firmach, Wisłocka zaznacza, że powinno je poprzedzić zadbanie o pracowników:

Nie da się prowadzić transformacji cyfrowej bez współpracy ze wszystkimi pracownikami. Zmiany rodzą obawy i wątpliwości, więc trzeba zadać sobie pytanie o ich charakter i sprawdzić, kogo najczęściej dotykają w organizacjach. Dlatego potrzebni są ambasadorowie zmian – ludzie, którzy pokażą, jak korzystać z nowych narzędzi i technologii – wyjaśnia.

(Izabela Wisłocka – fot. PPP)

Na jakie technologie warto zwrócić uwagę?

Tomasz Rudolf, prezes The Heart – organizacji łączącej korporacje ze startupami zwrócił uwagę na to, że w wyniku kryzysu na rynku pojawią się nowi gracze. W związku z tym zapytał swoich rozmówców o trendy, które ich zdaniem będą się najszybciej rozwijały i w co warto inwestować. Magdalena Chudzikiewicz z Polska Press Group zauważyła, że niezależnie od branży na wartości zyskają rozwiązania zatrzymujące użytkowników na stronach i aplikacjach mobilnych, a także zwiększające produktywność pracy. Z kolei według Elizy Kruczkowskiej z Polskiego Funduszu Rozwoju, dobrze przyjrzeć się sektorowi technologii usprawniających kształcenie, pracę zdalną, a także restrukturyzację firm. Przedstawiciel banku BNP, Tomasz Dymowski zaznaczył, że w najbliższym czasie istotne będą: cyberbezpieczeństwo i zmiany w sektorze motoryzacji wynikające z rzadszego używania samochodów. Natomiast Bartłomiej Pucek z Ikea Group wymienił sprzedaż internetową, rozwiązania upraszczające systemy informatyczne oraz uczenie maszynowe pozwalające podjąć decyzje w oparciu o zgromadzone dane.

(fot. PPP)

Specjaliści AI

Podczas Digital Summit Weronika Kuna z Microsoftu i Dorota Pietrzak z Accenture omówiły wyniki badania dotyczącego specjalistów sztucznej inteligencji w Polsce i w Europie. Jeśli chodzi o liczbę ekspertów AI, Polska zajmuje 9 miejsce w Unii Europejskiej i pierwsze w Europie Środkowo-Wschodniej. W naszym kraju dominują młodzi specjaliści.

Ponad 60% ekspertów sztucznej inteligencji ma mniej, niż 5 lat doświadczenia. Dłużej niż 10 lat w branży pracuje niecałe 16% – zaznaczyła Pietrzak.

Charakterystycznym dla branży jest przenikanie się środowiska naukowego z biznesem, jak również mobilność – ponad 40% specjalistów kończyło studia poza krajem zatrudnienia. Prawie 60% ekspertów w Polsce i 40% w UE zajmuje się tworzeniem oprogramowania w branży IT. W sektorze edukacji nad Wisłą działa 13%, a średnia unijna to 25%. Mniejszy odsetek pracuje dla przemysłu – 9% w Polsce i 12% w Unii.

(Miasta z największą liczbą specjalistów AI w Polsce – graf. Digital Poland)

W 5G nie chodzi o szybki transfer

Temat 5G w czasie Digital Summit poruszał m.in. Jakub Borkowski z Huawei. Zaznaczył, że sieć piątej generacji jest pierwszą, która nie koncentruje się wyłącznie na szybkości przesyłu, ale również na dostępności, opóźnieniach i przepustowości. Borkowski przytoczył też dane na temat liczby uruchomionych sieci 5G – w Europie przeprowadzono 42 komercyjne wdrożenia, na całym świecie – 95. Bazując na informacjach z Chin, ekspert podkreślił, że wraz z rozwojem łączności, spadają ceny sprzętu, co widać w przypadku telefonów z modemami 5G – na początku kosztowały około 1000 dolarów za sztukę, obecnie jest to 300-400 dolarów, za to szybko zwiększa się liczba stacji bazowych. Konsekwencją zmian jest wzrost liczby abonentów – ze 133 milionów w trzecim kwartale roku do 200 milionów w czwartym.

Festiwal cyfryzacji

Konferencja została przeprowadzona w ramach Festiwalu Cyfryzacji organizowanego przez fundację Digital Poland. Podczas trwającego 10 dni wydarzenia, w całym kraju organizowane są spotkania mające na celu propagowanie nowych technologii. Platforma Przemysłu Przyszłości jest partnerem tegorocznej edycji.

5G 6G Agile AI AR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Finansowanie Fotowoltaika GOZ Human augmentation ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka ML Motoryzacja MŚP NCBR PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Roboty Startupy VR Wodór