Przejdź do treści

Digital Summit: to klienci powodują zmiany w firmach


  • Motorem transformacji cyfrowej są oczekiwania klientów, ale przekształcenia nie dojdą do skutku bez zaangażowania wszystkich pracowników.
  • W najbliższym czasie najszybciej będą rozwijały się technologie związane m.in. z pracą zdalną i sprzedażą internetową.
  • Polska zajmuje 9 miejsce w Europie, jeśli chodzi o liczbę specjalistów sztucznej inteligencji.
  • Podsumowujemy konferencję Digital Summit organizowaną w ramach Festiwalu Cyfryzacji.

Nowe inwestycje w technologie w najbliższym roku planuje 44% polskich firm. 31% chce utrzymać wydatki na obecnym poziomie, a jedna czwarta przedsiębiorstw zamierza zmniejszyć wydatki. Według raportu „13 faktów o transformacji cyfrowej”, o którym w czasie konferencji opowiedziała Izabela Wisłocka z PWC, 52% przedsiębiorców deklaruje, że cyfrowa zmiana wiąże się z tzw. klientocentrycznością, 18% uważa, że kluczowe są dane, a 16% – innowacyjność. Choć polepszanie doświadczeń klientów jest napędem przekształceń w firmach, Wisłocka zaznacza, że powinno je poprzedzić zadbanie o pracowników:

Nie da się prowadzić transformacji cyfrowej bez współpracy ze wszystkimi pracownikami. Zmiany rodzą obawy i wątpliwości, więc trzeba zadać sobie pytanie o ich charakter i sprawdzić, kogo najczęściej dotykają w organizacjach. Dlatego potrzebni są ambasadorowie zmian – ludzie, którzy pokażą, jak korzystać z nowych narzędzi i technologii – wyjaśnia.

Na jakie technologie warto zwrócić uwagę?

Tomasz Rudolf, prezes The Heart – organizacji łączącej korporacje ze startupami zwrócił uwagę na to, że w wyniku kryzysu na rynku pojawią się nowi gracze. W związku z tym zapytał swoich rozmówców o trendy, które ich zdaniem będą się najszybciej rozwijały i w co warto inwestować. Magdalena Chudzikiewicz z Polska Press Group zauważyła, że niezależnie od branży na wartości zyskają rozwiązania zatrzymujące użytkowników na stronach i aplikacjach mobilnych, a także zwiększające produktywność pracy. Z kolei według Elizy Kruczkowskiej z Polskiego Funduszu Rozwoju, dobrze przyjrzeć się sektorowi technologii usprawniających kształcenie, pracę zdalną, a także restrukturyzację firm. Przedstawiciel banku BNP, Tomasz Dymowski zaznaczył, że w najbliższym czasie istotne będą: cyberbezpieczeństwo i zmiany w sektorze motoryzacji wynikające z rzadszego używania samochodów. Natomiast Bartłomiej Pucek z Ikea Group wymienił sprzedaż internetową, rozwiązania upraszczające systemy informatyczne oraz uczenie maszynowe pozwalające podjąć decyzje w oparciu o zgromadzone dane.

Specjaliści AI

Podczas Digital Summit Weronika Kuna z Microsoftu i Dorota Pietrzak z Accenture omówiły wyniki badania dotyczącego specjalistów sztucznej inteligencji w Polsce i w Europie. Jeśli chodzi o liczbę ekspertów AI, Polska zajmuje 9 miejsce w Unii Europejskiej i pierwsze w Europie Środkowo-Wschodniej. W naszym kraju dominują młodzi specjaliści.

Ponad 60% ekspertów sztucznej inteligencji ma mniej, niż 5 lat doświadczenia. Dłużej niż 10 lat w branży pracuje niecałe 16% – zaznaczyła Pietrzak.

Charakterystycznym dla branży jest przenikanie się środowiska naukowego z biznesem, jak również mobilność – ponad 40% specjalistów kończyło studia poza krajem zatrudnienia. Prawie 60% ekspertów w Polsce i 40% w UE zajmuje się tworzeniem oprogramowania w branży IT. W sektorze edukacji nad Wisłą działa 13%, a średnia unijna to 25%. Mniejszy odsetek pracuje dla przemysłu – 9% w Polsce i 12% w Unii.

W 5G nie chodzi o szybki transfer

Temat 5G w czasie Digital Summit poruszał m.in. Jakub Borkowski z Huawei. Zaznaczył, że sieć piątej generacji jest pierwszą, która nie koncentruje się wyłącznie na szybkości przesyłu, ale również na dostępności, opóźnieniach i przepustowości. Borkowski przytoczył też dane na temat liczby uruchomionych sieci 5G – w Europie przeprowadzono 42 komercyjne wdrożenia, na całym świecie – 95. Bazując na informacjach z Chin, ekspert podkreślił, że wraz z rozwojem łączności, spadają ceny sprzętu, co widać w przypadku telefonów z modemami 5G – na początku kosztowały około 1000 dolarów za sztukę, obecnie jest to 300-400 dolarów, za to szybko zwiększa się liczba stacji bazowych. Konsekwencją zmian jest wzrost liczby abonentów – ze 133 milionów w trzecim kwartale roku do 200 milionów w czwartym.

Festiwal cyfryzacji

Konferencja została przeprowadzona w ramach Festiwalu Cyfryzacji organizowanego przez fundację Digital Poland. Podczas trwającego 10 dni wydarzenia, w całym kraju organizowane są spotkania mające na celu propagowanie nowych technologii. Platforma Przemysłu Przyszłości jest partnerem tegorocznej edycji.


Zyskasz dostęp do rzetelnej wiedzy i aktualnych informacji o wydarzeniach oraz szkoleniach z zakresu transformacji cyfrowej. Zapisz się:

Zgadzam się na