44% przedstawicieli polskich firm produkcyjnych uważa, że zrównoważony rozwój jest istotny w ich przedsiębiorstwach, natomiast brakuje formalnego podejścia. Praktyki mające na celu równoczesną troskę o gospodarkę, społeczeństwo i środowisko są częścią strategii 30% zakładów produkcyjnych. Przemysłowcy najczęściej angażują się w inicjatywy z dziedziny ekorozwoju, żeby sprostać oczekiwaniom klientów (50%), kontrahentów (45%), a także nowym przepisom (36%). Wśród kolejnych powodów wymieniają chęć utrzymania klientów, a także zyskania przewagi konkurencyjnej.
Zalety mniejszego wpływu na środowisko i bariery wdrożeń
Trzy najczęstsze korzyści wynikające z prowadzenia inicjatyw związanych z ochroną klimatu, to lepsze wykorzystanie zasobów przekładające się na mniejszą ilość odpadów, mniejsze zużycie energii, a także poprawa jakości działań. Z kolei jako główną przeszkodę 25% ankietowanych wymieniało brak pieniędzy. Dla 18,5% barierą jest brak silnego uzasadnienia biznesowego, a 15% przyznaje, że nie ma wewnątrz organizacji specjalistycznej wiedzy z zakresu zrównoważonego rozwoju.
Ile firmy chcą zainwestować?
Niemal co trzeci ankietowany nie wie, ile pieniędzy jego firma przeznaczy na ekologiczne zmiany. Poza tym, największą grupę stanowią organizacje, w których inwestycje zamkną się w kwocie 10 tysięcy euro. Pięciokrotność tej kwoty planuje wydać 17,5% przedsiębiorstw. 84,5% firm inwestuje w ograniczanie zużycia energii i materiałów, a 67,7% skupia się na zapewnieniu zgodności z przepisami. Technologie i nowe oprogramowanie kupuje 60,4% respondentów.
O badaniu
Raport Autodesku pt. „Droga do zrównoważonego rozwoju” został przygotowany na podstawie wyników badania ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku prowadzonego na 200 firmach – 100 przedsiębiorstwach przemysłowych, 50 budowlanych i 50 biurach architektonicznych i inżynierskich. Poza danymi z ankiety, w publikacji wykorzystano wnioski z 11 wywiadów pogłębionych przeprowadzonych z przedstawicielami organizacji.