Firma Equobuild podpisała umowę licencyjną z Wojskową Akademią Techniczną, obejmującą cztery krajowe i zagraniczne patenty dotyczące wagonów obrotowych. Technologia, którą od 14 lat opracowywali naukowcy z WAT, ulepsza dotychczasowy sposób transportu ładunków koleją, polegający na wjeżdżaniu i zjeżdżaniu naczep w odgórnie ustalonej kolejności. Wagony obrotowe można opróżniać dowolnie. Rozwiązanie różni się od stosowanego w innych krajach rozładunku na platformach obrotowych, bo tam mechanizmy są poza wagonami, pod powierzchnią bocznicy. Konstrukcje wymyślone przez specjalistów warszawskiej Akademii zostały opracowane tak, by zmieścić się w skrajni kolejowej, czyli obrysie wyznaczającym granice elementów taboru. Dzięki temu wagony bez problemu wjadą do tunelu lub przejadą pod mostem.
Pierwsze wagony na torach za 2 lata
Inżynierowie WAT-u i przedsiębiorstwa Equobuild zajmą się wykonaniem pełnowymiarowego prototypu. Równocześnie trwają prace nad wersją wagonu mieszczącą dwie przyczepy, co da większą oszczędność, bo długość pociągu nie zmieni się. W składach towarowych jeździ około 40 wagonów, zatem, zależnie od wersji, technologia pozwoli umieszczać 40 lub 80 naczep z załadunkiem. Testowe modele przejdą próby i certyfikację, a składane będą w nowej fabryce ze zautomatyzowaną linią produkcyjną. Dyrektor Centrum Transferu Technologii Wojskowej Akademii Technicznej, Adam Bartnicki, przewiduje, że pierwsze wagony powinny zostać ukończone w 2022 roku:
– Uczelnia zaangażuje się w ewentualne ostatnie poprawki, twórcy wezmą udział w testach i produkcji wagonu – zaznacza Bartnicki.
Ciągniki pozostaną poza pociągiem
Naukowcy uważają, że firmy transportowe będą chętnie korzystały z nowoczesnych wagonów – nie tylko do przewozu produktów, które się nie psują, ale też np. owoców, bo konstrukcję można usprawnić tak, aby utrzymywała odpowiednią temperaturę. Początkowe plany zakładały transport ciężarówek w całości, razem z ciągnikami, kierowcy mieliby tam do dyspozycji wagon sypialny. Z pomysłu jednak zrezygnowano, bo według wynalazców, przewóz samych naczep jest bardziej racjonalny.
Wynalazki w WAT
Aktualnie Wojskowa Akademia Techniczna dysponuje bazą 212 wynalazków, których większość ma prawa wyłączne (m.in. patenty). Wśród nich jest układ kamer do zbierania danych na potrzeby opracowania modeli 3D budynków, mikroskop kompaktowy czy sposób sterowania dalmierzem laserowym. Uczelnia prowadzi działalność badawczą w zakresie projektowania i testowania platform bezzałogowych i robotów, maszyn inżynieryjnych oraz systemów informatycznych. Na miejscu działa laboratorium robotyczne wyposażone na potrzeby studentów w 18 urządzeń przemysłowych do nauki programowania zadań związanych np. ze zgrzewaniem i spawaniem.