W 10 dni Hyper Poland zebrało 451 tysięcy euro, czyli 100 procent kwoty potrzebnej przedsiębiorstwu do prowadzenia testów i rozwoju kolei działającej w oparciu o lewitację magnetyczną i silnik liniowy. Firmę wsparło niemal 400 inwestorów, spośród których większość pochodzi z Wielkiej Brytanii i Polski. Zbiórkę uruchomiono na portalu Seedrs przeznaczonym do społecznościowego finansowania udziałowego (equity crowdfunding). To druga runda finansowania, podczas pierwszej Hyper Poland w ciągu 7 dni zgromadziło 200 tysięcy euro (około 860 tysięcy złotych).
Dalsze prace badawczo-rozwojowe
Kolejne działania polskiego przedsiębiorstwa obejmą prace nad tzw. pudłem wychylnym, czyli technologią kontrolowanego przechylania nadwozia wykorzystywaną w pojazdach szynowych. Dzięki niemu pociągi mogą szybciej pokonywać łuki, a mechanizm opracowany przez Hyper Poland pozwoli zwiększyć szybkość w takich miejscach o 76 procent. Działania B+R dotyczące opisywanej funkcjonalności firma sfinansuje z nadwyżki zdobytej w crowdfundingowej kampanii. W drugiej połowie roku przedsiębiorstwo rozpocznie budowę pełnowymiarowego toru magrail, czyli kolei magnetycznej. W październiku Hyper Poland pokazało już funkcjonujący prototyp toru i kapsuły wykonany w skali 1:5.
Plany: magrail, hyperrail i hyperloop
Rozwiązanie opracowywane przez Hyper Poland pozwoli na jednoczesne funkcjonowanie tradycyjnej kolei i magnetycznej – dzięki przebudowie obecnej infrastruktury. Pojazdy magrail na istniejących torach mogłyby poruszać się z szybkością 300 kilometrów na godzinę lub 415 km/h na torach kolei dużych prędkości. System można jeszcze uzupełnić o tunele próżniowe (hyperrail), w których pociągi mknęłyby 600 km/h. Finalnym etapem planowanym przez Hyper Poland ma być hyperloop, czyli kolej próżniowa, w której pojazdy osiągną prędkość 1200 km/h, jednak w tym przypadku nie obejdzie się bez nowej infrastruktury (hyperrail da się budować w oparciu o dotychczasową).
Hyper Poland i Hyperloop
Hyper Poland nie jest powiązana z projektem Hyperloop Elona Muska, ale firma dwukrotnie dotarła do finału konkursu Hyperloop Pod Competition (sponsorowanego przez SpaceX). W zawodach brały udział drużyny z całego świata przygotowujące prototypy pojazdów zdolnych osiągać w tunelach o obniżonym ciśnieniu prędkość dźwięku, czyli ok. 1200 km/h. Spółka powstała w 2017 roku, ale zespół pracujący nad szybką koleją działa od 2015. Firma z Warszawy zatrudnia 32 osoby, wśród których są m.in. byli pracownicy Airbusa, Bombardiera i Shinkansen.