W miejscowości Święte koło Środy Śląskiej wmurowano kamień węgielny pod budowę nowego zakładu koncernu PepsiCo. W uroczystości wziął udział premier Mateusz Morawiecki, szef PepsiCo w Europie, Silviu Popovici, a także przedstawiciele Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu oraz konsul generalny USA. Zgodnie z planem, nowy zakład – o wartości ok. 1 miliarda złotych – zostanie zbudowany do 2025 roku. Produkty z fabryki trafią do ponad 20 rynków w Europie – m.in. do Czech, Niemiec, na Słowację i Węgry. Na miejscu zatrudnienie znajdzie ok. 450 osób. Procesy wytwórcze skorzystają z najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, umożliwiających zrównoważoną pracę oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2035 roku.
Dotychczasowa działalność koncernu w Polsce
Firma PepsiCo jest obecna na polskim rynku od 30 lat. W 1991 roku przedsiębiorstwo otworzyło w Michrowie swój pierwszy zakład w Polsce produkujący napoje. Dwa lata później zainwestowała w fabrykę czipsów w Grodzisku Mazowieckim. Kolejne zakłady wytwarzające napoje i przekąski spółka otwierała w latach 1996 (w Żninie) oraz 2006 (w Tomaszowie Mazowieckim). W 2019 roku do tego grona dołączyło Centrum Usług Wspólnych w Krakowie oraz magazyn w Mszczonowie. PepsiCo współpracuje z ok. 80 gospodarstwami rolnymi, od których pozyskuje ponad 230 tysięcy ton ziemniaków rocznie. Teraz, w związku z budową nowego zakładu, liczba polskich kontrahentów wzrośnie.
Dolnośląska fabryka PepsiCo to kolejna z inwestycji spółek z USA lokowanych w Polsce. Patrząc przez pryzmat pieniędzy, najwięcej nad Wisłą zainwestowały przedsiębiorstwa: International Paper, Giorgi Global Holdings oraz Amazon. Amerykanie nad Wisłą koncentrują się głównie na sprzęcie transportowym, żywności oraz wyrobach chemicznych. Temat inwestycji firm ze Stanów Zjednoczonych w Polsce szerzej poruszyły Amerykańska Izba Handlowa i KPMG w raporcie podsumowującym 30 lat współpracy pomiędzy państwami.