Według Reshmy Ramachandran powodzenie zmian w organizacjach zależy od pięciu, równie istotnych czynników: technologii, kultury, zarządzania, struktury organizacyjnej i umiejętności. To wynika również z barier wymienianych przed przedsiębiorców: wśród najważniejszych przeszkód transformacji wskazują zbyt wiele priorytetów, brak właściwej strategii, zwinnego podejścia czy sprawnego zarządzania. Jedynie dwie trudności wiążą się z technologiami – obawy o bezpieczeństwo danych i niedostateczne kompetencje twarde.
– Kiedy mówimy o cyfrowej transformacji, często mamy na myśli technologię – czujniki, aplikacje, hardware każdego typu. Według obecnych danych, firmy na całym świecie przeznaczą na nowe rozwiązania 1,3 biliona dolarów – wyjaśniła ekspertka. – Jednak poza technologiami, digitalizacja wymaga zmiany związanej z ludźmi. Nieuwzględnienie ich w tym procesie stało się najczęstszą przyczyną nieudanych transformacji.
Style przywództwa
Kontrola, centralizacja zarządzania i hierarchiczność to cechy przywództwa tradycyjnego. Wraz z nastaniem ery informacji, na znaczeniu zyskało zaufanie, a struktury organizacyjne nieco się wypłaszczyły. Obecnie, jak podkreślała Reshma Ramachandran, przechodzi się od zarządzania do wywierania wpływu:
– Teraz zaufanie nie jest jednym z elementów, ale podstawą – lider nie będzie oddziaływał na ludzi, jeśli mu nie ufają – zaznaczyła.
Tzw. influenceship charakteryzuje się partnerstwem, decentralizacją oraz współpracą i, zdaniem prelegentki, nie wymaga przypisywania nazw kierowniczym stanowiskom, bo liderów można rozpoznać po tym, że ludzie darzą ich zaufaniem.
Cechy przywództwa pomocne w transformacji cyfrowej
Specjalistka zaznaczyła, że wobec niepewnej przyszłości, liderzy muszą być świadomi, że w każdej chwili mogą pojawić się zmiany. Poza tym powinni odznaczać się innowacyjnością, ciekawością i umiejętnością dostosowania się do nowych warunków. Konieczne jest także myślenie strategiczne:
– Liderzy muszą myśleć o przyszłości i oczekiwaniach klientów, a nawet próbować je wyprzedzić, co jest możliwe jedynie gdy są empatyczni i potrafią postawić się w sytuacji innych osób – skomentowała ekspertka.
Podczas spotkania ekspertka odpowiadała również na pytania uczestników i rozmawiała z zaproszonymi gośćmi – Jarosławem Gracelem z ASTOR-a, profesor Anną Timofiejczuk i Andrzejem Soldatym, prezesem PPP, m.in. na temat umiejętnego przekonywania do swoich wizji, w którym liderzy powinni koncentrować się na rozwiązywaniu trudności, a nie na próbach sprzedaży produktów.
Webinarium zostało zorganizowane w ramach cyklu „The Greatest Contemporary Innovators Project” przygotowanego z myślą o przedsiębiorcach i inżynierach z krajów Europy Środkowo-Wschodniej.