Do trzeciego etapu konkursu pt. „e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1” zakwalifikowały się spółki Innovation AG oraz Autobox Innovations. W poprzedniej fazie firmy przygotowywały dokumentację techniczną samochodów do 3,5 tony. Teraz, na jej podstawie, opracują prototypy – platformy z zabudową testową. Dodatkowo sporządzą opisy techniczne dotyczące zabudowy. Na wymienione prace mają rok – w tym czasie otrzymają maksymalnie po 14 milionów złotych.
Testowa seria w 4 etapie
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, czyli organizator konkursu, w pierwszym kwartale przyszłego roku oceni wstępne konstrukcje. Zgodnie z zasadami inicjatywy, do kolejnej tury mogą przejść oba przedsiębiorstwa, jeśli ich prototypy pojazdów elektrycznych spełnią wymagania jakościowe i przejdą testy. Na czwarty etap zaplanowano produkcję testowej serii złożonej z trzech sztuk samochodów. Samochody powstające w ramach przedsięwzięcia, poza napędem elektrycznym, mają spełnić dodatkowe wymogi np. odnośnie trwałości i ładowności do 1 tony. Jeśli chodzi o przeznaczenie, auta powinny być odpowiednie dla kurierów, pomocy drogowej czy pogotowia ratunkowego.
Rynek pojazdów elektrycznych w 2022 roku
Amerykańskie przedsiębiorstwo analityczno-badawcze Gartner prognozuje, że w tym roku na rynek trafi około 6 milionów samochodów elektrycznych i hybrydowych, czyli o 2 miliony więcej niż w 2021. Jonathan Davenport, dyrektor ds. badań w Gartnerze zakłada, że szybko wzrośnie liczba samochodów dostawczych i ciężarowych. 46% pojazdów wytworzonych w tym roku trafi do Chin. Państwo Środka zajmie również pierwszej miejsce, jeśli chodzi o produkcję – zgodnie z szacunkami powstanie tam 2,9 miliona aut elektrycznych. Druga pod tym względem będzie Europa Zachodnia z 1,9 mln, a kolejna – Ameryka Północna, gdzie powstanie około 850 tysięcy pojazdów.