Mercedes w jaworskiej fabryce uruchomił pierwszą linię produkcyjną baterii do pojazdów hybrydowych i w pełni elektrycznych dla submarki Mercedes-Benz EQ. Drugą koncern planuje włączyć na początku przyszłego roku. Budowę nowej hali zarząd firmy ogłosił w styczniu 2019, a prace rozpoczęły się sześć miesięcy później, natomiast w maju spółka uzyskała zgody potrzebne do otwarcia budynku. Poza bateriami, w Jaworze powstają także silniki – od listopada 2019 roku w dolnośląskim zakładzie wytworzono blisko 60 tysięcy napędów diesla o mocy od 110 do 140 KW m.in. dla modeli Klasy C, A, CLA czy GLC. Podzespoły trafiają do fabryk Daimlera (właściciela marki Mercedes) na świecie. Docelowa produkcja w Jaworze to 500 tysięcy silników i ponad 100 tysięcy baterii rocznie, będzie przy niej pracowało 1300 osób (obecnie zakłady zatrudniają tysiąc pracowników). Całkowity koszt inwestycji w zakłady w Jaworze to ponad 3 miliardy złotych.
Zautomatyzowana i bezemisyjna produkcja
W zakładach położonych nieopodal Legnicy na Dolnym Śląsku wykorzystuje się ok. 100 robotów tradycyjnych i współpracujących, a także 220 pojazdów autonomicznych dostarczających elementy z magazynu. Stosowane są również technologie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości oraz, dzięki czujnikom IIoT, cyfrowych bliźniąt. Parametry wytworzonych podzespołów są oceniane m.in. w kabinach do tzw. hot testów, gdzie analizuje się hałas, zużycie paliwa, możliwe wycieki, jak również sprawdza moment obrotowy i moc napędów. Jaworskie zakłady zaprojektowano z myślą o zmniejszaniu emisji dwutlenku węgla, za co Mercedes dostał wyróżnienie „Zielona Fabryka” w konkursie Fabryka Roku. Prąd pochodzi z 22 turbin wiatrowych produkujących rocznie 109 GWh, a energia cieplna jest uzyskiwana przez spalanie tzw. wierzby energetycznej.
W planach śląska fabryka baterii
Ogniwa do pojazdów elektrycznych i magazynów energii powstają także w Tychach. Śląski Fundusz Rozwoju zainwestował 8,7 miliona złotych w rozwój projektu firmy LaserTec. Celem jest przygotowanie baterii litowo-jonowych o pojemności 10 kWh i o masie 67 kilogramów. Pierwsze 300 sztuk trafi do samochodów dostawczych marki Melex do końca roku. W 2021 powstanie minimum 1000 zestawów, a w planach LaserTec jest zwiększenie produkcji do kilku tysięcy rocznie. Obecnie przy laserowym łączeniu ogniw pracują 33 osoby i 6 robotów.