W krakowskim Parku Naukowo-Technologicznym „Branice” powstanie infrastruktura spółki Centrum Badawczo-Wdrożeniowego Zielona Stal. Pracownikami przedsiębiorstwa są badacze Akademii Górniczo-Hutniczej, którzy będą pracowali nad sposobami wykorzystania wodoru w hutnictwie, a także odzyskiwania odpadów z metali. Artur Paszko, prezes spółki Kraków Nowa Huta Przyszłości odpowiedzialnej za Park Naukowo-Technologiczny „Branice” tłumaczy, że naukowcy już opracowali innowacyjną metodę przetwarzania odpadów na materiał potrzebny w procesach metalurgicznych:
– Co ważne – metodą bez udziału węgla, a z wykorzystaniem wodoru. Testy procesu przeprowadzone w skali laboratoryjnej pozwoliły na uzyskanie rokujących wyników, co uprawdopodabnia możliwość szybkiego opracowania modelu nadającego się do przemysłowego wdrożenia.
CBW Zielona Stal
Prezes Centrum Badawczo-Wdrożeniowego Zielona Stal wyjaśnia, że spółka powstała, żeby prowadzić dalsze badania laboratoryjne, wypracować rozwiązania i wdrożyć, na początku w Krakowie. Zespołem badaczy kieruje prof. Mirosław Karbowniczek z AGH, który informuje, że obecnie firma przygotowuje wniosek patentowy:
– Opracowane rozwiązania technologiczne będą podstawą do ubiegania się o środki z programów oferowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i z innych źródeł. W dalszej kolejności planowana jest budowa ośrodka badawczo-wdrożeniowego. Wszystkie wykonane przez nas dotychczas testy dają podstawy, by uznać, że będziemy w stanie dość szybko przejść z fazy badawczej do wdrożeniowej.
Zielona stal w Volvo
Szwedzka firma SSAB, specjalizująca się w produkcji stali, wykorzystuje technologię HYBRIT, która zastępuje węgiel koksujący, tradycyjnie potrzebny do produkcji stali z rudy żelaza, bezkopalną energią elektryczną i wodorem. Pierwszą blachę stalową, wykonaną z żelaza o obniżonej zawartości wodoru, przedsiębiorstwo zaprezentowało w sierpniu ubiegłego roku. Z kolei w październiku Volvo pokazało pojazd z bezkopalnej stali – maszynę służącą przewozowi ładunku w zakładach górniczych.