Certyfikat kontroli jakości, sprawdzona gwarancja standardu produktu firmy. Projekt na wirtualnym ekranie.

Paperless w Dubaju

  • Rząd emiratu zakończył 5 faz strategii polegającej na cyfryzacji obiegu dokumentów.
  • W prace zaangażowało się 45 podmiotów.
  • Oszczędności dotyczą nie tylko papieru i pieniędzy, ale także czasu – zgodnie z wyliczeniami chodzi o 40 milionów roboczogodzin.

Dubaj zrealizował blisko 3-letnią strategię wycofywania dokumentów papierowych – poinformował książę Hamdan ibn Muhammad Al Maktum. Projekt zakładał przejście 5 faz – pierwsza, zakończona w 2018 roku polegała na digitalizacji wszystkich dokumentów papierowych w jednostkach zajmujących się transportem, energią i wodą, rozwojem gospodarczym, turystyką i marketingiem, nieruchomościami, a także w dubajskiej policji. W następnych etapach do działań dołączyło w sumie 39 podmiotów, w tym prokuratura, urząd celny oraz zajmujący się sprawami zdrowia, a także centrum badań kosmicznych i komisja ustawodawcza. Łącznie, „Dubai Paperless” obejmuje wszystkie 45 rządowych jednostek, które obecnie świadczą przeszło 1800 cyfrowych usług.

Jakie są skutki?

Ostatnie użycie papierowych dokumentów w emiracie w 2021 roku zapowiadał 4 lata wcześniej Emir Dubaju, szejk Muhammad ibn Raszid al-Maktum. Zgodnie z podsumowaniem prac, automatyzacja procesów i usług pozwoliła wyeliminować w sumie 336 milionów kartek, zaoszczędzić 1,3 miliarda dirhamów (ok. 1,45 miliarda złotych) i ponad 14 milionów godzin pracy w rządzie. Mieszkańcy będą korzystali aplikacji DubaiNow, dającej dostęp do ponad 130 usług podzielonych na 12 kategorii związanych z edukacją, zdrowiem, rachunkami, podróżami, a także religią. Władze emiratu podkreślają, że rezygnacja z papieru nie oznacza, że osoby, którym na tym zależy, nie dostaną fizycznego dokumentu – drukarki będą dostępne w centrach usług.

Biznes bez papieru

Santander, Asseco, Samsung, Związek Cyfrowa Polska i Centrum GovTech zostały partnerami kampanii #BiznesBezPapieru. W inicjatywie chodzi o zwiększanie wiedzy na temat korzyści wynikających z digitalizacji, jak wzrost wydajności. Na stronie biznesbezpapieru.pl jest dostępny e-poradnik omawiający koncepcję paperless, a także narzędzia ułatwiające prowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów. Autorzy publikacji porównują metody pod kątem kosztów, metod wdrożenia, utrzymania i wsparcia, a także bezpieczeństwa danych. Na końcu skupiają się na etapach wdrożenia cyfrowego obiegu dokumentów. Serwis, poza poradnikiem, zawiera także materiały wideo i artykuły przybliżające konkretne rozwiązania i ich wykorzystanie w przedsiębiorstwach.