Magazyn energii z akumulatorów samochodów elektrycznych

  • W niemieckim Herdecke działa 60 akumulatorów o pojemności 80%, które zostały wycofane z użycia w branży motoryzacyjnej.
  • Baterie pochodzą z pojazdów Audi e-tron – w przedsięwzięciu producent aut współpracuje ze spółką energetyczną RWE.
  • Firmy szacują, że dzięki nowemu zastosowaniu, ogniwa będą pełniły nową rolę jeszcze około 10 lat.

Producent samochodów osobowych wraz z koncernem energetycznym RWE, uruchomił nowy magazyn energii na zachodzie Niemiec. Na miejscu działają akumulatory z rozwojowych wersji pojazdu Audi e-tron. Litowo-jonowe ogniwa zostały wycofane z eksploatacji, natomiast ich pojemność przekracza 80%, co sprawia, że nadają się do stacjonarnych systemów przechowywania energii. Masa każdego z modułów baterii to około 700 kilogramów. 60 akumulatorów działa w hali o powierzchni 160 metrów kwadratowych, wybudowanej przez RWE na terenie elektrowni szczytowo-pompowej w Herdecke. Przedsiębiorstwa, na podstawie pilotażu, zakładają, że ogniwa będą działały jeszcze około dekady. Zwracają uwagę również na koszty, które są dużo mniejsze niż w przypadku nowych akumulatorów.

Plany neutralności klimatycznej

Montaż zakończył w październiku 2021, a komponenty zostały uruchomione na początku listopada. W sumie w nowo powstałej hali możliwe będzie przechowywanie około 4,5 megawatogodziny. Sprzedaż pojemności RWE planuje rozpocząć w tym kwartale. Wnioski z prowadzonych działań posłużą w budowie większych magazynów i zarządzaniu nimi. Przedsięwzięcie wiąże się m.in. ze strategią koncernu motoryzacyjnego, dotyczącą mobilności neutralnej dla klimatu. Współpraca z RWE ma na celu wykazanie możliwości przyjaznego dla środowiska wykorzystania wysokonapięciowych baterii – tłumaczy Oliver Hoffmann, członek zarządu ds. Rozwoju Technicznego Audi i zaznacza, że w firmie trwają również prace nad efektywnym recyklingiem akumulatorów.

Magazyny energii

Naukowcy Massachusetts Institute of Technology sprawdzili możliwość wykorzystania zużytych baterii samochodowych w magazynach energii działających przy farmach słonecznych. Zgodnie z wynikami ich symulacji, w przeciwieństwie do nowych ogniw, używane pozwalają osiągnąć odpowiedni zwrot z inwestycji, o ile ich cena nie przekroczy 60% pierwotnej. Z kolei maksymalne wydłużenie działalności akumulatorów (do około dekady) zapewni utrzymanie naładowania pomiędzy 15% a 65%. Prace dotyczące ogniw z autobusów elektrycznych prowadzi Tauron w kooperacji z Solarisem i firmą Impact Clean Power Technology. Organizacje przygotują prototypowy magazyn energii z częściowo zużytych ogniw o pojemności 160 kWh, wcześniej wykorzystywanych w autobusie Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie. W ramach inicjatywy powstaną m.in. procedury ułatwiających ocenę, czy baterie nadają się do ponownego użycia.