Korzystanie z narzędzi służących cyfryzacji logistyki daje pełniejszy i szybszy dostęp do informacji, a ich analiza pomaga reagować na zmiany – zaznaczał wiceprezes Entra Group. Sławomir Łysik omówił wdrożenie, jakie prowadzi obecnie jego firma, polegające na przygotowaniu systemu informatycznego w magazynie gotowych wyrobów. Jak wyjaśniał menadżer, przedsiębiorstwo najpierw przeanalizowało wszystkie procesy produkcyjne i logistyczne, żeby później przygotować dla klienta dwie propozycje rozwiązań: magazyn tradycyjny lub zautomatyzowany. W pierwszym wariancie skład mieścił ponad 5000 miejsc paletowych i potrzebował 20 pracowników, w drugim pojemność spadła do około 4000 miejsc, bo automatyczna infrastruktura zajmuje więcej przestrzeni, ale dzięki użyciu układnic magazynowi do obsługi wystarczy wtedy 12 osób.
Fazy cyfrowej transformacji obiegu dokumentów
Jacek Daukszewicz z ASTOR-a akcentował, że przepływ danych zwykle należy do dwóch pierwszych etapów cyfryzacji w firmach, kiedy m.in. eliminuje się arkusze kalkulacyjne bądź bazy danych, do których informacje dotąd wprowadzano ręcznie. Na końcu drogi jest kompletna cyfryzacja z big data i analizą predykcyjną. Krokiem pośrednim są otwarte systemy informatyczne:
– Powinny być otwarte po to, żeby czerpać z nich dane, które staną się podstawą pełnej digitalizacji przedsiębiorstwa – tłumaczył Daukszewicz. – Podstawowe funkcje systemów to planowanie, zarządzanie produkcją, magazynem czy monitorowanie mediów. Oprogramowanie powinno nadawać się do łatwego wdrożenia i użytkowania oraz automatycznie zbierać dane i być dopasowane do strategii IT organizacji.
Śledzenie zasobów
Śledzenie zasobów (ang. asset tracking), jak przekonywał Grzegorz Koblański, dyrektor operacyjny w firmie Indoorway, jest kluczowe, bo możliwość poprawy zależy od pomiarów:
– Musimy wiedzieć, gdzie jesteśmy i dokąd zamierzamy dotrzeć oraz jaką drogę mamy do przebycia do osiągnięcia celów operacyjnych i biznesowych. Asset tracking pozwala kierownikom poprawiać zarówno wskaźniki jakościowe, jaki i finansowe – uzasadniał Koblański.
Podczas prezentacji wymienił też korzyści ze śledzenia zasobów, takie jak eliminowanie nieplanowanych przestojów związanych z brakiem surowców, poprawa wydajności pracowników przy liniach oraz podniesienie współczynnika overall equipment effectiveness, który mierzy wykorzystanie maszyn i urządzeń dzięki sprawniejszym przezbrojeniom.
Dni otwarte krakowskiego showroomu – do sierpnia
Spotkanie dotyczące logistyki 4.0 zorganizował hub4industry. Hub Innowacji Cyfrowych w najbliższych miesiącach planuje kolejne podobne wydarzenia, które będą dotyczyły cyfrowych bliźniąt, wdrażania robotów, retrofittingu i cyberbezpieczeństwa – o szczegółach piszemy tutaj. W Polsce w tej chwili poza ośrodkiem z Małopolski są jeszcze cztery Digital Innovation Hubs: w Gdańsku, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu. To tzw. one-stop-shops, czyli punkty, które kompleksowo wspierają przedsiębiorców działających w otoczeniu danego hubu.