Szkoły wyższe muszą uwzględniać takie dziedziny, jak sztuczna inteligencja, robotyka i zaawansowana analityka. Forum przekonuje, że konieczne jest przejście od klasy do laboratorium, w którym studenci zmierzą się z prawdziwymi problemami. To wpłynie nie tylko na ich umiejętności, ale też motywację, bo nauka przez działanie daje poczucie istotności wykonywanego zadania. Warto, aby w proces włączyły się firmy i umożliwiły słuchaczom uczelni udział we wprowadzeniu faktycznych zmian w przedsiębiorstwach. Równocześnie studenci mają możliwość lepiej zrozumieć rolę biznesu w społeczeństwie, odpowiedzialność korporacji i problematykę zrównoważonego rozwoju.
Współpraca szkół i uczelni sprzyja przekwalifikowywaniu pracowników
WEF podkreśla, że system szkolnictwa wyższego musi zmienić się, ponieważ był projektowany z myślą o poprzednim wieku. Rozwój rynku pracy skłania uczelnie do pomagania firmom w przekwalifikowywaniu pracowników. Jeśli uniwersytety i pracodawcy będą współpracowali, uda się obniżyć koszty szkoleń, a w konsekwencji weźmie w nich udział więcej osób. W ocenie Forum, w Stanach Zjednoczonych oszczędność wyniesie 30 proc.
Nowe technologie likwidują …i tworzą stanowiska
Zgodnie z danymi World Economic Forum, za sprawą nowoczesnych technologii do 2022 roku z rynku zniknie 75 milionów miejsc pracy. Powoli ubywa stanowisk związanych z wprowadzaniem danych do baz, z księgowością, montażem, obsługą klientów i przesyłkami kurierskimi lub pocztowymi. Jednak w to miejsce pojawiają się nowe zawody tworzące łącznie 133 miliony etatów. Wśród Top 10 najbardziej pożądanych za 2 lata profesji Forum wymienia analizę danych, AI oraz uczenie maszynowe. Potrzebni będą również programiści, marketingowcy i specjaliści big data oraz eksperci przeprowadzający transformację cyfrową w przedsiębiorstwach. Eksperci zaznaczają, że uczelnie powinny uwzględnić te informacje w czasie projektowania nowego systemu kształcenia.
Oczekiwane umiejętności pracowników, jak opisywaliśmy, prezentował też ostatnio portal LinkedIn. Wśród kompetencji twardych, podobnie, znalazły się analityka i sztuczna inteligencja, jednak obie wyprzedził w tamtym zestawieniu blockchain, stając się najbardziej istotną zdolnością techniczną 2020 roku.