Nagrody Europejskiego Centrum Wspierania Zaawansowanej Produkcji otrzymały przedsiębiorstwa, które osiągnęły najwyższy poziom dojrzałości w zakresie 1 z 7 transformacji prowadzących do realizacji koncepcji zaawansowanej fabryki, a także liderzy metody ADvanced MAnufacturing. Z ponad 100 przedsiębiorstw wdrażających zmiany zgodnie z koncepcją ADMA (skoncentrowaną na innowacyjności procesów i produktów, ale także na wartościach środowiskowych i społecznych) wybrano 13 najlepszych, wśród których znalazły się dwie polskie firmy: Polargos i Base Group. Oprócz nich laureatami zostały m.in.: Urola z Hiszpanii, Groupe Saint Hilaire z Francji, MARSI Group ze Słowenii czy MX3D z Holandii.

Trudności podczas wdrożeń
Podczas gali Ruud Keulen, dyrektor zarządzający Thomas Regout International B.V., mówił o największych wyzwaniach, z jakimi mierzył się podczas wdrażania zmian w firmie:
– Nasza organizacja działa od 1834 roku, i wiele osób pracuje u nas od 20, 30, a nawet 40 lat. Ich wiedza jest ogromna i najtrudniejszym zadaniem było wydobycie wiadomości z ich głów i przeniesienie do cyfrowych baz danych – opowiadał Keulen.
Z kolei Herve Valliet, prezes francuskiego Sori, podkreślał, że nowe rozwiązania wzbudziły lęk w zespole:
– Niewykwalifikowani pracownicy pytali, czy mają przyszłość w cyfrowym przedsiębiorstwie. Zapewniłem ich, że nikt nie będzie zwolniony, każdy będzie miał co robić – wspominał.
Swoimi doświadczeniami dzieliła się też Dorte Zacho Martinsen, właścicielka BM Silo. Jej zdaniem najtrudniej było zmienić kulturę przedsiębiorstwa, w którym nagle kluczowe stały się innowacje.

Rozwiązane problemy
Przedstawiciele przedsiębiorstw mówili również, w jaki sposób radzili sobie z problemami, np. Marco Travella z Gualini Lamiere przyznał, że najważniejsze było budowanie współpracy:
– Nasza firma nie ma zbyt wiele pieniędzy, które może przeznaczyć na innowacje. Jednak poprzez współpracę z partnerami, uniwersytetami, hubami, czy centrami kompetencji, stworzyliśmy sieć kontaktów. Było to kluczowe dla naszego rozwoju – podkreślał.
Pomysłem „budżetu na pomyłki” podzielił się Jakub Kaszuba, prezes Base Group:
– Chcieliśmy mieć pewność, że ludzie nie będą się bali zmian i popełniania błędów. Dzięki temu, że wliczyliśmy takie ryzyko w koszty, każdy przypadek mogliśmy na spokojnie przedyskutować i dociec jego przyczyn – tłumaczył Kaszuba.

ADMA
Europejskie Centrum Wspierania Zaawansowanej Produkcji zostało stworzone przez Komisję Europejską, aby pomóc małym i średnim przedsiębiorstwom we wdrożeniu nowoczesnych technologii produkcyjnych oraz strategii innowacji. Konsorcjum tworzące Centrum składa się z partnerów technologicznych, organizacji związanymi z władzami poszczególnych krajów, ekspertów ds. komunikacji czy firm specjalizujących się w budowaniu sieci kontaktów. Dzięki metodologii ADMA przedsiębiorstwa przekształcają się w fabryki przyszłości z bardziej konkurencyjną, nowoczesną i zrównoważoną produkcją. Szczegóły o 7 krokach transformacji można przeczytać w artykule eksperta Platformy Przemysłu Przyszłości, prof. Mariusza Hetmańczyka.
Konkurs Fabryka Przyszłości
Do 21 czerwca czekamy na zgłoszenia w konkursie Fabryka Przyszłości. Mogą je przesyłać małe, średnie i duże firmy produkcyjne, które w ciągu ostatnich 2 lat przeprowadziły wdrożenia z zakresu rozwiązań przemysłu 4.0 i zgodzą się na przeprowadzenie skanu ADMA umożliwiającego zbadanie stopnia dojrzałości cyfrowej firmy. Celem inicjatywy jest m.in. promocja dobrych praktyk dotyczących transformacji cyfrowej, a także wsparcie realizacji kolejnych projektów.