Gartner przygotował raport wskazujący tendencje, które będą rządziły analizą danych w tym i nadchodzących 5 latach. Na pierwsze miejsce wysuwa się rozszerzona analityka wykorzystująca AI i uczenie maszynowe w celu przetwarzania dużych zbiorów informacji. Skutkiem użycia algorytmów jest szybkość działania i podejmowania decyzji dotyczących funkcjonowania przedsiębiorstw. Za to automatyzowanie zarządzania danymi jest odpowiedzią na potrzebę odciążenia specjalistów, którzy mogą w tym czasie zajmować się ważniejszymi zadaniami.
Przedsiębiorcy, zdaniem ośrodka badawczego, powinni sięgnąć po programowanie neurolingwistyczne i analizę konwersacyjną. Dzięki temu menadżerowie oraz pracownicy będą mogli rozmawiać z programami zajmującymi się danymi. Wirtualni asystenci opowiedzą o zgromadzonych informacjach w sposób przystępny dla każdego, co przyczyni się do tzw. demokratyzacji danych. Podobny program, jak pisaliśmy w Platformie Przemysłu Przyszłości, wykorzystała firma Juniper przy tworzeniu samonaprawialnej sieci w przedsiębiorstwach. Według twórców raportu, warto analizować informacje pochodzące z różnych (także zewnętrznych) aplikacji i szukać powiązań między klientami, produktami, a także miejscami.
Nadchodzące lata to czas komercyjnych platform używających uczenia maszynowego. Dostawcy usług skupią się na data fabric, czyli przechowywaniu danych w bezpieczny sposób bez względu na to, czy są gromadzone lokalnie czy w chmurze. Ich uwadze nie powinny umknąć pamięci trwałe udostępniające dane nawet po zakończeniu procesu tworzenia lub modyfikowania informacji.
Inteligencja ciągła, czyli nieustanne pobieranie i analizowanie danych z urządzeń IIoT, jest kolejnym nurtem wymienionym przez twórców raportu. Istotna stanie się XAI, tzw. przejrzysta AI, czyli system, w którym ludzie rozumieją, dlaczego algorytmy podjęły taką a nie inną decyzję. W nadchodzących latach dużą rolę w biznesie odegra blockchain, ale konieczne będzie zintegrowanie go z bazami danych.
Niedawno opisywaliśmy również w portalu technologiczne trendy wg Gartnera, które, jak przekonuje pracownia, przedsiębiorcy powinni uwzględnić w swoich strategiach.