Nowa fabryka powstanie w Austin w Teksasie, inwestycja o planowanej powierzchni około 37-46 hektarów jest warta 1,1 miliarda dolarów (4,2 miliarda złotych). Budowa kolejnej Gigafactory rozpocznie się w tym roku, Tesla planuje produkować tam futurystyczny pickup o nazwie Cybertruck oraz elektryczną ciężarówkę Teslę Semi. Poza premierowymi konstrukcjami z Austin będą wyjeżdżały jeszcze Model 3 i Model Y. Elon Musk zapowiada w zakładzie zatrudnienie 5000 osób, tereny fabryki, wcześniej górnicze, mają zostać udostępnione do zwiedzania.
Cybertruck raczej nie w Europie
O napędzanym prądem pickupie amerykański miliarder wspominał w 2012 roku, a pierwszy egzemplarz zaprezentował siedem lat później. Cybertruck, zależnie od wersji, na jednym ładowaniu pokona odległość 400 lub 800 kilometrów i przetransportuje ładunek o wadze 1,7 tony. Karoseria o ostrych kątach zostanie wykonana z wytrzymałej stali nierdzewnej. Start produkcji pickupa jest planowany na 2021 rok, ale Tesla już przyjmuje zamówienia, których liczba sięga 700 tysięcy. Cybertruck ma jednak małe szanse, aby pojawić się w Europie, przynajmniej w obecnej postaci. Według ekspertów, o homologację na Starym Kontynencie będzie trudno z powodu braku lusterek, budowy świateł, a przede wszystkim konstrukcji nadwozia: stalowe poszycie i ostre krawędzie mogą okazać się groźne w razie zderzenia z innym autem lub potrącenia pieszego.
Tesla Semi, czyli autonomiczny ciągnik siodłowy
Pierwsza wzmianka o elektrycznej ciężarówce pojawiła się w strategii Tesli w 2016 roku, w 2018 przeprowadzono tygodniowe testy autonomicznego pojazdu (jeździł w eskorcie). Tesla Semi będzie produkowana w dwóch wariantach, o zasięgu 480 i 800 kilometrów. Kabina ma płaską podłogę, a w droższej wersji wyższy dach i miejsce sypialne, nad tylnymi osiami konstruktorzy umieścili cztery silniki z Modelu 3 – producent przekonuje, że nawet gdy dwa z nich przestaną działać, Semi zachowa i tak wyższą wydajność niż pojazdy z napędem diesla. Najwyższa prędkość osiągana przez ciężarówkę to 104 km/h. Cena akcji Tesli przekroczyła 1000 dolarów po tym, jak do mediów trafił list Muska do pracowników, w którym menadżer podkreśla, że czas ruszyć z masową produkcją modelu.
Co z Teslą w Niemczech?
Tymczasem, mimo wcześniejszych protestów ekologów, trwa budowa zakładu w Grünheide, o której pisaliśmy w Platformie Przemysłu Przyszłości w listopadzie. 15 lipca Musk pokazał wizualizację fabryki nazwanej Giga Berlin.
Tesla zapewnia, że pandemia nie opóźni prac, linie produkcyjne mają zacząć pracować w przyszłym roku. W pierwszej kolejności 12 tysięcy osób zatrudnionych w niemieckim zakładzie zajmie się Modelem Y. W odpowiedzi na skargi działaczy z Zielonej Ligi Brandenburgii dotyczące karczowania lasu pod fabrykę koncern obiecał sadzenie drzew na terenie trzykrotnie większym niż obszar Giga Berlin. Ponadto Tesla zapowiedziała stworzenie rozwiązania umożliwiającego oszczędzanie wody w halach.