Blockchain

BMW za pomocą blockchainu będzie śledziło części w międzynarodowych łańcuchach dostaw

  • Niemiecka firma chce używać łańcucha bloków do kontrolowania dostaw komponentów i surowców dla fabryk.
  • BMW zakończyło pilotażowy projekt PartChain przeprowadzony w dwóch swoich zakładach i trzech należących do dostawców.
  • Koncern zapowiada, że udostępni rozwiązanie innym przedsiębiorstwom skupionym w Mobility Open Blockchain Initiative.

Gigant motoryzacyjny wykorzysta technologię łańcucha blokowego do lepszego śledzenia łańcucha dostaw. BMW ma bardzo rozbudowany systemu zaopatrywania, w którym funkcjonuje wiele podmiotów, dostawcy często zmieniają się, co utrudnia kontrolowanie pochodzenia części oraz tras, które przebyły, żeby znaleźć się w docelowych fabrykach. Do tej pory podwykonawcy firmy sami zarządzali własnymi danymi, a ich rozwiązania nie zawsze były nawzajem spójne. Blockchain, najważniejszy aspekt projektu PartChain, ma zapewnić możliwość zidentyfikowania każdej części w łańcuchu dostaw.

PartChain wypróbowany

Projekt PartChain, który używa nie tylko łańcuchów blokowych, ale też chmury Amazon Web Services lub Microsoft Azure, przeszedł pierwsze testy. Pilotażowa akcja została zorganizowana w ubiegłym roku, kiedy 2 z 31 fabryk BMW, a także 3 partnerzy koncernu używali blockchainu do kontrolowania dostaw zawierających przednie lampy aut. W tym roku platformę PartChain wypróbuje kolejnych 10 przedsiębiorstw współpracujących z niemieckim gigantem. Członek zarządu koncernu, Andreas Wendt, wyjaśnia, że rozwiązanie umożliwia zabezpieczanie części przed manipulacją i weryfikowanie zbieranych danych:

Pilotażowy projekt koncentrował się wyłącznie na śledzeniu części, w przyszłości chcemy, żeby blockchain ułatwił gromadzenie informacji o najważniejszych surowcach, również tych z kopalń i hut – tłumaczy menadżer BMW.

Otwartoźródłowe rozwiązanie

Firma z Monachium jest współzałożycielem Mobility Open Blockchain Initiative, która stara się wypracowywać lepszą koordynację działań między przedsiębiorcami przy użyciu łańcuchów bloków. Koncern w ramach społeczności zajmuje się udoskonalaniem śledzenia dostaw, zamierza też udostępnić innym zainteresowanym firmom platformę PartChain. Do MOBI należą jeszcze m.in. Hyundai, Ford i General Motors. Własny tego typu projekt prowadzi Mercedes, który za pomocą blockchainu chce śledzić emisję dwutlenku węgla w dostawach kobaltu.

Szerzej o działaniu technologii łańcuchów blokowych i jej praktycznych zastosowaniach pisał w Platformie Przemysłu Przyszłości Jacek Tomczyk w artykule pt. „Blockchain w biznesie może stać się tak powszechny, jak maile”.