Gigant motoryzacyjny wykorzysta technologię łańcucha blokowego do lepszego śledzenia łańcucha dostaw. BMW ma bardzo rozbudowany systemu zaopatrywania, w którym funkcjonuje wiele podmiotów, dostawcy często zmieniają się, co utrudnia kontrolowanie pochodzenia części oraz tras, które przebyły, żeby znaleźć się w docelowych fabrykach. Do tej pory podwykonawcy firmy sami zarządzali własnymi danymi, a ich rozwiązania nie zawsze były nawzajem spójne. Blockchain, najważniejszy aspekt projektu PartChain, ma zapewnić możliwość zidentyfikowania każdej części w łańcuchu dostaw.
PartChain wypróbowany
Projekt PartChain, który używa nie tylko łańcuchów blokowych, ale też chmury Amazon Web Services lub Microsoft Azure, przeszedł pierwsze testy. Pilotażowa akcja została zorganizowana w ubiegłym roku, kiedy 2 z 31 fabryk BMW, a także 3 partnerzy koncernu używali blockchainu do kontrolowania dostaw zawierających przednie lampy aut. W tym roku platformę PartChain wypróbuje kolejnych 10 przedsiębiorstw współpracujących z niemieckim gigantem. Członek zarządu koncernu, Andreas Wendt, wyjaśnia, że rozwiązanie umożliwia zabezpieczanie części przed manipulacją i weryfikowanie zbieranych danych:
– Pilotażowy projekt koncentrował się wyłącznie na śledzeniu części, w przyszłości chcemy, żeby blockchain ułatwił gromadzenie informacji o najważniejszych surowcach, również tych z kopalń i hut – tłumaczy menadżer BMW.
Otwartoźródłowe rozwiązanie
Firma z Monachium jest współzałożycielem Mobility Open Blockchain Initiative, która stara się wypracowywać lepszą koordynację działań między przedsiębiorcami przy użyciu łańcuchów bloków. Koncern w ramach społeczności zajmuje się udoskonalaniem śledzenia dostaw, zamierza też udostępnić innym zainteresowanym firmom platformę PartChain. Do MOBI należą jeszcze m.in. Hyundai, Ford i General Motors. Własny tego typu projekt prowadzi Mercedes, który za pomocą blockchainu chce śledzić emisję dwutlenku węgla w dostawach kobaltu.
Szerzej o działaniu technologii łańcuchów blokowych i jej praktycznych zastosowaniach pisał w Platformie Przemysłu Przyszłości Jacek Tomczyk w artykule pt. „Blockchain w biznesie może stać się tak powszechny, jak maile”.