Przemysłowy kobalt – blockchain, CO2, Afryka i etyka

  • Mercedes użyje łańcucha bloków, żeby śledzić emisję dwutlenku węgla w łańcuchu dostaw kobaltu.
  • Producent aut korzysta z blockchainu również przy weryfikowaniu, czy jego dostawcy działają zgodnie z prawem oraz etycznie.
  • Daimler planuje, że do 2039 roku powstawanie samochodów osobowych w fabrykach koncernu będzie pod względem CO2 neutralne dla środowiska.
A dark background with scattered cubes that looks like blockchain

Mercedes rozpoczął współpracę z angielską firmą Circulor zajmującą się blockchainem. Przedsiębiorstwa chcą wykorzystać łańcuch blokowy w pilotażowym programie dotyczącym kwestii emisji dwutlenku węgla w łańcuchu dostaw kobaltu. Circulor zajmuje się projektowaniem systemu opartego na blockchainie, który ułatwi śledzenie emisji gazów cieplarnianych i materiałów wtórnych przy produkcji akumulatorów. Daimler zamierza w ten sposób upewniać się, że dostawcy przestrzegają standardów zrównoważonego rozwoju przyjętych w koncernie.

(graf. Daimler AG)

2039 – samochody osobowe neutralne dla środowiska

Działanie producenta samochodów wynika z projektu Ambitions2039 ogłoszonego przez właściciela marki Mercedes. Plan zakłada, że za 19 lat flota samochodów osobowych produkowana przez niemieckie przedsiębiorstwo będzie nieszkodliwa dla środowiska pod względem emisji dwutlenku węgla. W ramach pierwszego etapu Ambitions2039 produkcja w Europie ma stać się neutralna dla środowiska już za 2 lata. Żeby do tego doprowadzić, Daimler podpisuje porozumienia z dostawcami, które dotyczą m.in. kobaltu.

(Firma na nieinwazyjną produkcję dała sobie dwie dekady – fot. Daimler AG)

Wykorzystanie łańcucha bloków w Mercedesie

Przed współpracą z Circulorem Daimler razem z firmą Icertis rejestrował przy użyciu blockchainu wszystkie zobowiązania dostawców i wytwórców części aut wynikające z umów. Zapisy obejmowały m.in. warunki pracy, prawa człowieka, ochronę środowiska i bezpieczeństwo.

Śledzenie afrykańskich dostaw kobaltu i etyka

Kobalt jest niezbędny do produkcji akumulatorów litowo-jonowych. Żeby wytworzyć jedną baterię do auta elektrycznego, potrzeba 10 kilogramów tego pierwiastka. Rudę kobaltu wydobywa się głównie w Demokratycznej Republice Konga dysponującej największymi złożami. Poza emisją dwutlenku węgla istnieje szereg obaw o nieetyczne pozyskiwanie kobaltu związane z pracą dzieci w kopalniach. Również z tego powodu m.in. Daimler, Ford i Volvo używają blockchainu do śledzenia dostaw pierwiastka i zwracają szczególną uwagę na jego pochodzenie. Circulor współpracuje z kolei też z Apple, które w akumulatorach używa tantalu pozyskiwanego w Rwandzie.

Śledzenie dostaw to tylko jedno z możliwych zastosowań blockchainu w przedsiębiorstwach – inne omawialiśmy w artykule „Blockchain w biznesie może stać się tak powszechny, jak maile”.

5G 6G Agile AI AR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Finansowanie Fotowoltaika GOZ Human augmentation ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka ML Motoryzacja MŚP NCBR PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Roboty Startupy VR Wodór