Trzy czwarte zatrudnionych nie chce wracać do pracy w systemie stacjonarnym – wynika z badania Work Trend Index, przygotowanego przez koncern z USA. Dzięki możliwości wykonywania obowiązków zdalnie ludzie przestają czuć się przywiązani do miejsca, w którym pracują, i mogą rozważyć przeprowadzkę lub znalezienie zajęcia w innej części kraju czy świata. Poszukiwanie nowego zatrudnienia planuje ponad 40 proc. ankietowanych, a zmianę miejsca zamieszkania – 46 proc. Analitycy zauważają, że do zawodowego funkcjonowania drogą internetową powoli przekonują się również menadżerowie. Wśród ofert pracy na LinkedInie, w porównaniu do czasu przed pandemią, liczba rekrutacji do pracy zdalnej wzrosła 5-krotnie. Eksperci uważają, że to zjawisko znacząco zmieni rynek pracy – brak konieczności mieszkania blisko zakładu pracy może spowodować, że ciekawe oferty zachęcą do aplikowania znacznie większą liczbę zainteresowanych niż dotychczas. Pracownicy zyskają więcej wariantów rozwoju kariery, ale też dla części stanowisk wyraźnie wzrośnie konkurencja.
Home office już z nami zostanie
Jak podkreślają autorzy raportu, elastyczny system pracy nie skończy się razem z pandemią. Jednym z zagrożeń w tym modelu jest brak kontaktu kadry kierowniczej z pracownikami, co może wywoływać napięcia i problemy. Przykładowo, 42 proc. pytanych osób twierdzi, że brakuje im w domu materiałów biurowych, a co dziesiąty nie ma odpowiednio wydajnego łącza internetowego. Według prawie połowy ankietowanych, pracodawca nie refunduje im kosztów pracy w domu.
Calle dłuższe o 10 minut
Z badania Work Trade Index wynika również, że funkcjonowanie w trybie home office staje się coraz bardziej intensywne, a liczba wirtualnych spotkań i natężenie komunikacji wzrastają. Od lutego 2020 roku do lutego 2021 łączny czas rozmów w aplikacji Teams wzrósł 2,5 raza. Intensywność zdalnej komunikacji rośnie nadal, w czasie pandemii spadała tylko w trakcie Świąt Bożego Narodzenia. Z 35 do 45 minut wydłużył się też czas przeciętnego spotkania. W ciągu roku użytkownicy narzędzia Microsoftu statystycznie zwiększyli liczbę wiadomości wysyłanych na czacie o 45 proc.
W badaniu uczestniczyło 30 tys. pracowników z 31 krajów. Wnioski uwzględniają dodatkowo dane pochodzące z usługi Microsoft 365 i serwisu LinkedIn (założony w 2002 roku portal od 5 lat należy do Microsoftu, który przejął go za ponad 26 mld $).