Spółka Stoen Operator, która zarządza siecią elektroenergetyczną w Warszawie, we współpracy z przedsiębiorstwem Vimap zajmującym się m.in. digitalizacją obiektów za pomocą skaningu laserowego, przygotowuje trójwymiarowy model napowietrznych linii wysokiego napięcia przebiegających w stolicy. Śmigłowiec używany do inwentaryzacji infrastruktury ma kamery robiące zdjęcia o wysokiej rozdzielczości, które są przetwarzane przez oprogramowanie vMatic. Software ułatwia wykrywanie usterek i nieprawidłowości wynikających np. ze zbyt małej odległości od drzew czy budynków.
Współpraca techników i maszyn
Podczas pierwszego skanu, który trwał jeden dzień, helikopter zgromadził informacje o 90 kilometrach sieci. Kolejny przelot jest zaplanowany na drugą połowę roku. Zebrane informacje posłużą do analiz sieci przy zmiennych warunkach, a także symulowania upadków pobliskich drzew i określania konsekwencji zdarzeń. Operator podkreśla, że mapowanie z pomocą śmigłowców nie zastąpi w całości corocznych przeglądów wykonywanych przez techników, którzy oceniają fundamenty i dolne części konstrukcji wsporczych (słupów energetycznych). Hybrydowy model działania umożliwi przygotowanie kompleksowych informacji o stanie infrastruktury.
Używanie dronów
Wcześniej spółka Stoen Oerator testowała mapowanie linii średniego i niskiego napięcia z wykorzystanie dronów. Bezzałogowce posłużyły również TAURON-owi przy modernizacji sieci nad linią kolejową E 65 – heksakopter przewiesił przewody pomiędzy słupami kompozytowymi będącymi elementami tymczasowej infrastruktury, która zapobiegła przerwom w zasilaniu. Z kolei Polska Grupa Energetyczna użyła drona do sprawdzenia, czy na łopatach turbin wiatrowych znajdują się rysy i inne uszkodzenia.