Fabryka Tuope o powierzchni ponad 30 tysięcy metrów kwadratowych, powstanie w Poznaniu, na terenie Centrum Logistycznego Franowo-Żegrze. Na miejscu pracę znajdzie około 450 osób. W zakładzie będą produkowane ramy pomocnicze, czyli elementy, do których mocowane są m.in. silnik oraz części przedniego zawieszenia czy układu kierowniczego. Niektóre prace produkcyjne wykonają roboty, dzięki czemu chińskie przedsiębiorstwo zatrudni głównie wykwalifikowanych specjalistów, inżynierów oraz osoby zajmujące się wsparciem procesów operacyjnych. Firma zapowiedziała, że poddostawców poszuka wśród lokalnych producentów.
Zdecydowała geografia
Ningbo Tuopu Group działa w Chinach, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Brazylii, Malezji, a w Europie – w Szwecji, Niemczech i Francji. Jednak poznańska fabryka będzie pierwszym zakładem firmy na starym kontynencie. Bob Zheng, dyrektor generalny Tuopu Poland, wyjaśnia, że na decyzję o inwestycji w Polsce wpłynęło głównie położenie geograficzne naszego kraju. Jak zaznacza, ważne okazały się też: baza poddostawców i infrastruktura oraz bardzo dobre zaplecze i otoczenie przemysłowe.
Roboty spawające
W zakładzie chińskiego producenta będzie działała zrobotyzowana linia spawalnicza. Zgodnie z danymi Międzynarodowej Federacji Robotyki przedstawionymi w raporcie „World Robotics 2020”, spawanie jest drugim najczęstszym zadaniem urządzeń przemysłowych – w 2019 roku na świecie zajmowało się nim 640 tysięcy robotów. Natomiast najwięcej mechanicznych ramion zatrudnia się do obsługi innych maszyn (np. tokarek). Najchętniej procesy produkcyjne robotyzują: branża motoryzacyjna, elektryczna i elektroniczna oraz metalowa i maszynowa.
Elektromobilność w Polsce
W dziedzinie elektromobilności w Polsce działa już kilka przedsiębiorstw – to m.in. spółka ElectroMobility Poland, która za 3 lata planuje uruchomić produkcję samochodów marki Izera. Z kolei firma LG Chem zainwestowała w fabrykę baterii do pojazdów elektrycznych w Kobierzycach, ruszyły też inwestycje Daimlera w Jaworze, SK Innovation w Dąbrowie Górniczej, a Volkswagen we Wrześni uruchomił masową produkcję e-Craftera, czyli elektrycznego auta dostawczego.