Nowe zakłady powstaną według ustandaryzowanego projektu – informuje Sebastian Wolf, dyrektor operacyjny ds. ogniw akumulatorowych w Volkswagenie:
– Gdybyśmy planowali każdy zakład z osobna, trwałoby to zbyt długo. Dlatego też zdecydowaliśmy się na stworzenie koncepcji standardowej fabryki, zachowując jednocześnie elastyczność i zdolność adaptacji.
Jak dodaje, przygotowanie jednego planu ułatwia i przyśpiesza m.in. zakupy, bo potrzeba takich samych części i materiałów do wzniesienia każdej z konstrukcji. Poza budynkami również ogniwa będą identyczne, co zdaniem Wolfa zmniejszy cenę komponentów i pojazdów.
Gdzie powstaną zakłady VW?
Prace nad pierwszym obiektem, położonym w Salzgitter w Dolnej Saksonii, już trwają. Szacowana wartość nakładów to około 2 miliardy euro, koncern planuje zatrudnić tam około 2500 osób. Fabryka rozpocznie produkcję zunifikowanych ogniw w 2025 roku, a na 2026 zaplanowano uruchomienie zakładu w hiszpańskiej Walencji. Trzecia inwestycja ma powstać w Europie Wschodniej. Lokalizacje 2 kolejnych jeszcze nie są ustalone. Dodatkowo standaryzowane ogniwa będą wytwarzane w Skellefteå w północnej Szwecji, gdzie swoją gigafabrykę stawia Northvolt. W sumie moc produkcyjna wyniesie 240 GWh.
Fabryka Northvolt w Polsce
Na terenie Pomorskiego Centrum Inwestycyjnego powstaje zautomatyzowany zakład produkcyjny i centrum badawczo-rozwojowe szwedzkiego przedsiębiorstwa. Powierzchnia obiektów wyniesie 50 tysięcy metrów kwadratowych, a firma planuje zatrudnić około 500 osób. Na miejscu będą powstawały magazyny energii. W tym roku moc produkcyjna wyniesie 5 gigawatogodzin z docelowych 12 GWh. Wartość inwestycji to blisko 200 milionów dolarów. Przedsięwzięcie szwedzkiej firmy wspiera Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna.