latarnia morska

Pięć firm z Europy dołączyło do Globalnej Sieci Latarni Przemysłu 4.0

  • Światowe Forum Ekonomiczne powiększyło grupę liderów P4.0 o 18 firm.
  • Większość wyróżnionych przedsiębiorstw to spółki z Azji. Z Europy do grona „latarni” trafiły Henkel i GSK.
  • World Economic Forum przygotowało też publikację na temat przedsiębiorstw wprowadzających cyfrowe rozwiązania w najszerszym zakresie.

Światowe Forum Ekonomiczne wskazało 18 firm, które są liderami we wprowadzaniu rozwiązań Przemysłu 4.0. Większość pochodzi z Azji, ale w zestawieniu są też przedsiębiorstwa ze Starego Kontynentu: niemiecki koncern chemiczny Henkel i brytyjska firma farmaceutyczna GSK. Forum wymienia także niemiecki zakład amerykańskiego AGCO, który wyróżnił się produkcją dziewięciu serii ciągników w ramach jednej linii produkcyjnej. W związku z tym wydajność wzrosła o 24 proc., natomiast czas cyklu wytwarzania skrócił się o 60 proc. Firma Henkel stworzyła platformę działającą w chmurze, łączącą 30 oddziałów i 10 centrów dystrybucyjnych. GSK z kolei użyło sieci neuronowych do obróbki zbiorów danych, zaawansowana analityka zwiększyła tempo produkcji o 21 proc., zmniejszając równocześnie czas przestojów.

W gronie wyróżnionych są także trzy wytwórnie europejskich producentów działające na innych kontynentach. To singapurski zakład Infineon (Niemcy), brazylijska fabryka Renault (Francja) i dubajski oddział Unilever (Holandia / Wielka Brytania). Wszystkim udało się obniżyć koszty pracy i zwiększyć wydajność. W Singapurze wykorzystano w tym celu automatyzację, a Brazylijczycy postawili na lepszą komunikację w zespole i z dystrybutorami, przez co zwiększyli wydajność o 18 proc. Dubajski zakład zmniejszył koszty pracy o 25 proc. za sprawą ulepszenia zarządzania danymi.

Sieć Latarni

Global Lighthouse Network powstała w 2018 roku za sprawą współpracy Forum ze spółką doradczą McKinsey & Company. Chodziło o wypracowanie partnerstwa pomiędzy firmami produkcyjnymi, które ułatwi im przekształcanie fabryk, łańcuchów wartości i modeli biznesu. Do grupy należą aktualnie 44 firmy z różnych branż, wdrażające technologie z zakresu Przemysłu 4.0. Inicjatywa jest odpowiedzią na tzw. pilotażowy czyściec, w którym według World Economic Forum utknęło niemal 70 proc. przedsiębiorstw – firmy testują rozwiązania, ale tylko nieliczne skutecznie wprowadzają je na szerszą skalę. Kooperacja biznesowa jest niezbędna, żeby zmniejszyć lukę pomiędzy liderami P4.0 a resztą producentów.

Co wyróżnia liderów Przemysłu 4.0?

Ogłoszeniu kolejnych liderów P4.0 towarzyszy publikacja „Global Lighthouse Network: Insights from the Forefront of the Fourth Industrial Revolution”. Opracowanie wskazuje, co stoi za sukcesem „latarni” – to firmy, które podnoszą kwalifikacje zespołów zajmujących się transformacją, a zmiany wprowadzają w sposób ciągły. Przygotowują swoje systemy informatyczne tak, żeby można było je unowocześniać i zwiększać wydajność. Inną cechą jest stawianie klientów w centrum organizacji, co podkreślali wcześniej autorzy opracowania „Manufacturing 2020”.

Dodatkowo przemysł przyszłości wiąże się z podnoszeniem twardych i miękkich umiejętności załogi oraz dostosowywaniem struktury organizacyjnej do nowych warunków. „Latarnie” włączają do doskonalszych procesów również inne organizacje – małe i średnie przedsiębiorstwa współpracujące z dużymi fabrykami, stanowiąc część ich sieci produkcyjnej.